Syk perlegurami?

Hadde to perleguramier(trichogaster leeri) en hann og en hunn virket det som. Jeg var bortreist i 7 dager og fikk noen til å mate fiskene en dag mens jeg var borte. Da jeg kom hjem var hunnen kjemperar. Svømte veldig fort og sjanglete. Svømte full fart rett i akvarieveggen flere ganger. En liten stund senere lå den død opp ned på bunnen. Hva har skjedd?
Slik oppførsel er ikke uvanlig når fisken er i ferd med å dø. Om den har vært syk en tid eller dette var noe akutt er ikke godt å si. Om ikke de andre fiskene virker syke så vil jeg tro dette bare var noe som rammet denne ene. Det kan likevel være en god forsikring å få målt nitritt-nivået i karet. Det er ikke uvanlig at ukyndige fiskepassere gir for mye mat med nitritt-problemer i etterkant.
Tusen takk for svar. Nitritt nivået er 0 og har vært 0 alle gangene jeg har målt. Satser på at det bare var den ene som tilfeldigvis ble syk. Alle de andren virker i fin form.
Så lenge de andre fiskene oppfører seg normalt og verdiene er greie så ville jeg ikke bekymret meg så veldig. Fisk kan dø plutselig av ett eller annet, akkurat som oss, uten at det dermed er grunn til uro.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell amundsen
Reklame for plussmedlemskap