- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Powerglo og alger
Powerglo og alger
Hei.
Jeg sliter fortsatt med algeproblemet mitt. For en uke siden byttet jeg bunnlaget i akvariet, fra sand til hvitt grus.
Nå, allerede etter en uke, har grusen begynt å bli grønn.
Viser seg at den er grønn nesten kun på fremsiden, fremste halvdel av akvariet.
Der har jeg et powerglo rør.
Noen som har erfaringer med mye algevekst og powerglo rør?
Jeg sliter fortsatt med algeproblemet mitt. For en uke siden byttet jeg bunnlaget i akvariet, fra sand til hvitt grus.
Nå, allerede etter en uke, har grusen begynt å bli grønn.
Viser seg at den er grønn nesten kun på fremsiden, fremste halvdel av akvariet.
Der har jeg et powerglo rør.
Noen som har erfaringer med mye algevekst og powerglo rør?
Postet 02.12.08 kl 21:59
Postet 02.12.08 kl 22:38
Hm...OK.
Forstår ikke helt hva jeg gjør galt.
Jeg har en aquaglo og en powerglo. I tillegg så har jeg et lysrør/lampe bak som jeg kjøpte på clasohlson (vanlig gult lys) for å få enda mer lys.
Jeg tilsetter ikke noe vekstmiddel eller noe sånt. Iblant litt master grow, eller hva det nå heter, (rød væske).
Forstår ikke helt hva jeg gjør galt.
Jeg har en aquaglo og en powerglo. I tillegg så har jeg et lysrør/lampe bak som jeg kjøpte på clasohlson (vanlig gult lys) for å få enda mer lys.
Jeg tilsetter ikke noe vekstmiddel eller noe sånt. Iblant litt master grow, eller hva det nå heter, (rød væske).
Postet 02.12.08 kl 23:07
Postet 02.12.08 kl 23:30
Postet 02.12.08 kl 23:54
Det har ikke så mye å si hvor mange liter i timen pumpen pusher, det som har noe å si for den biologiske filtreringskapasiteten er filtermaterialet (hvor mye du har av det og hva slags typer).
Har du fulgt Juwels oppsett slavisk? Har du den svarte kullfiltersvampen i og hvor lenge har den stått der? Hvordan er det ellers bygd opp inni filterkammeret?
Men dette med den svarte kullsvampen kunne vært interessant å vite om du har i...
PS! Juwel har kommet med en ting som forbedrer den biologiske filtreringskapasiteten dramatisk; [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=432020+*+432021+*+432022&t=temartic_e&userid=LqUIbCSoW0FQhf1KKTIoQckOR9e4Uac2lKg]kasetter med filtersubstrat[/URL]! Vurdert det?
Har du fulgt Juwels oppsett slavisk? Har du den svarte kullfiltersvampen i og hvor lenge har den stått der? Hvordan er det ellers bygd opp inni filterkammeret?
Men dette med den svarte kullsvampen kunne vært interessant å vite om du har i...
PS! Juwel har kommet med en ting som forbedrer den biologiske filtreringskapasiteten dramatisk; [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=432020+*+432021+*+432022&t=temartic_e&userid=LqUIbCSoW0FQhf1KKTIoQckOR9e4Uac2lKg]kasetter med filtersubstrat[/URL]! Vurdert det?
Postet 03.12.08 kl 00:12
Endret: 03.12.08 kl 00:15
Den svarte kullsvampen hadde jeg i siden jeg kjøpte akvariet brukt. Har aldri skiftet den og har nå for en uke siden byttet den ut mot en blå-grov juwel svamp, som jeg leste her var anbefalt.
Oppsettet ellers er som juwel lister opp.
Jeg skifter kun den øverste tynne svampen, de andre vasker jeg (med springvann).
Oppsettet ellers er som juwel lister opp.
Jeg skifter kun den øverste tynne svampen, de andre vasker jeg (med springvann).
Postet 03.12.08 kl 00:17
Bra du har fjernet den svarte kullsvampen... at du hadde den i til og med etter at den var brukt av forrige eier, var ikke bra. Kullsvamper har den evnen at de absorberer visse giftstoffer, noe forurensninger, medisinrester og misfarging av vannet en periode. Men etterhvert blir kullet mettet, og makter ikke absorbere mer. Og fjernes ikke svampen da, vil den etterhvert begynne å slippe fra seg alt dette igjen... med alger og mulig forgiftning som resultat (been there, done that - once. Jeg glemte at jeg hadde satt inn en, og den ble stående i ukesvis.... alge-eksplosjon!).
Det kan hende du vil se forbedringer etterhvert, nå som den er borte.
Kullfiltersvamper kan man med fordel ha liggende en ny og ubrukt en av i skapet, til bruk etter f.eks. en medisinkur. Eller hvis man plutselig plages av misfarging av vannet (gult pga trerøtter eller annet). Men den skal kun stå i et kort tidsrom, alt fra noen få dager til en ukes tid maks! Så fjernes den og KASTES. Kullfilter skal aldri, aldri forsøkes vaskes og brukes på nytt!
Ang. lysrørene så er jeg ingen ekspert, langt i fra, akkurat når det kommer til dette med lys, men.... Jeg ser at Powerglo har hele 18.000 Kelvin. Det er ganske mye. En tredjedel av det er omtrent det jeg pleier å se etter når jeg skal velge lysrør (mellom seks og sju tusen K). Det ser ut til å fungere flott for meg, og jeg har ingen spesielt krevende planter og veldig lite algeproblemer. Jeg tror ikke så mange Kelvin som 18.000 er nødvendig i de fleste ferskvannskar. Du kan jo prøve å bytte det ut med f.eks. Life Glo (fra samme produsent)...? Det røret virker litt "mildere", og fremhever blå og lillatoner i fiskene veldig flott.
Har du skiftet lysrørene etter at du kjøpte karet, og i så fall hvor lenge siden er det? Eller er det samme rør som forrige eier hadde? Husk at lysrørene mister sin effekt lenge før de slutter å virke. For plantenes del svekkes det lysutbyttet de kan nyttiggjøre seg etter ca 1 til 1½ års bruk av lysrøret. Men algene koser seg med lyset likevel.
I perioden etter et sted mellom 1 og 1½ års bruk bør man bytte dem.
Hva slags planter har du, og hvor mange? (Er det de samme man ser på bildet i profilen din av akvariet?)
Det kan hende du vil se forbedringer etterhvert, nå som den er borte.
Kullfiltersvamper kan man med fordel ha liggende en ny og ubrukt en av i skapet, til bruk etter f.eks. en medisinkur. Eller hvis man plutselig plages av misfarging av vannet (gult pga trerøtter eller annet). Men den skal kun stå i et kort tidsrom, alt fra noen få dager til en ukes tid maks! Så fjernes den og KASTES. Kullfilter skal aldri, aldri forsøkes vaskes og brukes på nytt!
Ang. lysrørene så er jeg ingen ekspert, langt i fra, akkurat når det kommer til dette med lys, men.... Jeg ser at Powerglo har hele 18.000 Kelvin. Det er ganske mye. En tredjedel av det er omtrent det jeg pleier å se etter når jeg skal velge lysrør (mellom seks og sju tusen K). Det ser ut til å fungere flott for meg, og jeg har ingen spesielt krevende planter og veldig lite algeproblemer. Jeg tror ikke så mange Kelvin som 18.000 er nødvendig i de fleste ferskvannskar. Du kan jo prøve å bytte det ut med f.eks. Life Glo (fra samme produsent)...? Det røret virker litt "mildere", og fremhever blå og lillatoner i fiskene veldig flott.
Har du skiftet lysrørene etter at du kjøpte karet, og i så fall hvor lenge siden er det? Eller er det samme rør som forrige eier hadde? Husk at lysrørene mister sin effekt lenge før de slutter å virke. For plantenes del svekkes det lysutbyttet de kan nyttiggjøre seg etter ca 1 til 1½ års bruk av lysrøret. Men algene koser seg med lyset likevel.
I perioden etter et sted mellom 1 og 1½ års bruk bør man bytte dem.
Hva slags planter har du, og hvor mange? (Er det de samme man ser på bildet i profilen din av akvariet?)
Postet 03.12.08 kl 00:26
Endret: 03.12.08 kl 00:33
Kan gi det et tips om et produkt. Jeg har brukt den i ca 3 uker nå med stor suksess. Har et plante kar som jeg sleit med at det ble litt for mye alger i karet, måtte skrape alger fra ruta hver uke. Og på disse 3 ukene som jeg har brukt dette stoffet så har jeg fortsatt ikke måtte skrape av en eneste alge. Glasset er så og si helt fri for alger.
Jeg er alltid litt skeptisk til sånne nye produkter, men denne ble jeg faktisk positivt overrasket av at det virka så fort.
Merket er Happy-Life.
De har noe som heter Profito, Ferro og Carbo. Dette er plante gjødnings midler. Jeg tok i bruk alle 3. De 2 førstnevnte tilsetter man 1 gang i uka, men den carboen er det litt daglig. Jeg har selvfølgelig ikke husket å tilsette Carbo hver eneste dag, så den tilsetter jeg de dagene jeg kommer på, i snitt kanskje hver tredje dag. Det som er bra med dette er at produktet også hemmer veksten av alger samtidig som det er et super plante gjødsel.
Tro det eler ei, men dette produktet virker veldig bra og verdt et forsøk.
Jeg er alltid litt skeptisk til sånne nye produkter, men denne ble jeg faktisk positivt overrasket av at det virka så fort.
Merket er Happy-Life.
De har noe som heter Profito, Ferro og Carbo. Dette er plante gjødnings midler. Jeg tok i bruk alle 3. De 2 førstnevnte tilsetter man 1 gang i uka, men den carboen er det litt daglig. Jeg har selvfølgelig ikke husket å tilsette Carbo hver eneste dag, så den tilsetter jeg de dagene jeg kommer på, i snitt kanskje hver tredje dag. Det som er bra med dette er at produktet også hemmer veksten av alger samtidig som det er et super plante gjødsel.
Tro det eler ei, men dette produktet virker veldig bra og verdt et forsøk.
Postet 03.12.08 kl 05:57
TacoHm...OK. I tillegg så har jeg et lysrør/lampe bak som jeg kjøpte på clasohlson (vanlig gult lys) for å få enda mer lys.
Heisan
Jeg er heller ingen ekspert på lys i akvarium, planter, alger etc, men jeg fikk en meget god innføring av Thor på Dahl's Dyrerike når jeg var der sist. Essensen i dette var at riktige planterør (foran og bak) har gjerne mest rødt / blått lys, og lite av det lysspekteret som er "i midten" (Om man ser på regnbuen, ligger rødt og blått lys i hver sin ende av fargespekteret). Det i midten klarer ikke plantene å bruke, men det kan visstnok algene godt gjøre seg nytte av.
Regner med at det lyset som er kjøpt på Claes Ohllson har rikelig med gult lys (og kanskje BARE gult?), og kan (understreker kan) være årsaken til du fortsatt får en oppblomstring.
Slet lenge selv med å finne en god kombinasjon av lys, planter og foringsmengde, som gjorde at jeg selv fikk mye alger i karet. Mitt kar var nystartet, så dette var nok en av grunnene, i tillegg til at jeg til å begynne med selvfølgelig foret FOR mye, samt for mange saktevoksende planter som ikke klarte å konkurrere med algene.
Jeg har nå ett nesten algefritt kar (av slike alger ihvertfall ikke jeg ønskerå ha i karet), men jeg gikk også til det skritt å investere i ett UV-filter for å få fortgang i prossessen. Har også satt inn MYE forskjellige hurtigvoksende planter (Noen fungerer kjempebra, andre ikke, dette måtte jeg nesten prøve ut selv i karet for å se resultatet). Problemet mitt var at de fleste butikkene i nærheten hadde alle de samme plantene, og ingen av de fungerte noe særlig til å begynne med (er heller ikke kult å ha bare BARE Camomba og Sverdplante).
Når jeg så at dette begynte å gi resultater, ble jeg selvfølgelig enda mer utålmodig, og begynte å tilsette CO2 + Happy-Life Profito + KNO3 + KH2PO4 (Disse er i pulverform, ellers er nok dette det samme som Carbo som er flytende er jeg blitt fortalt). Nå er det virkelig gøy å se karet "blomstre" nesten uten alger. Det eneste jeg har måttet passe på er mengden gjødsel. Der er jeg MEGET forsiktig.
Essensen i det jeg prøver å formidle er at ting TAR tid, vær tålmodig, luk gjerne alger (trådalger etc) om mulig. Få hjelp av fisk typen Otto, SAE, Ancistrus + at eplesnegler er glimrende. Jeg har endt opp med LANGT flere arbeidsfisk i karet enn det jeg i utgangspunktet hadde tenkt. Mulig jeg flytter noen av disse over i andre kar etterhvert (om jeg klarer å fange de )
Postet 03.12.08 kl 08:30
Endret: 03.12.08 kl 08:30
Sikker på at det ikke er blågrønnalger da?
Disse algene, som egentlig ikke er riktige alger, men bakterier som kalles Cyanobakterier, kan man oppdage som et blågrønt belegg på bunnen, nærmest som et teppe. De avgir også gjerne en muggen lukt når vi forsøker å ta de bort. Årsaken til disse bakteriene er ganske klare: Dårlig stell med manglende delvannsbytter og ofte sammen med et filter som burde vært renset for lenge siden. En annen årsak kan være at bunnlaget er for tett slik at det dannes anaerobe (lufttomme) forhold her. Dette kan skje på de plassene i akvariet hvor sirkulasjonen er dårlig og der matrester og ekskrementer fra fisk ofte samles. På slike steder hemmes de naturlige nedbrytningsprosessene som er til gode for akvariet. Algene (eller egentlig bakteriene) kan også dukke opp i nyinnredede akvarier der den biologiske balansen ennå ikke er stabilisert. Uansett er disse algene et tegn på en biologisk ustabil situasjon i akvariet. Mysteriesneglen (Pomacea bridgesi) er sagt skal kunne beite disse algene.
Postet 03.12.08 kl 08:40