Gjøre om 180 liter akvarie til saltvann

Hva trenger jeg. ??? noen som har noen tips til meg har altså et kar på 180 liter juwel kar som kunne blitt en løsning for saltvanskar.
Start med å kjøp deg en skummer og lys. Du kan bruke T8, men helst T5 eller hqi. Fargen på lyskilden ca 10 til 15.000 kelven

Når det gjelder lys er dette avhengig av hva du skal ha i akvariet ditt, bare fisk, nesten ikke noe lys. myke koraller mere lys og steinkoraller masse lys. I sammenheng med et 180 liters akvarium på f eks 1 meter snakker vi om 4-8 T5 rør på 39 vatt, eller et høvelig hqi lys på 150 til 300 watt.

Dette er det mest basic utstyr du trenger.

Når det gjelder vann kan du bruke sjø vann, blande vann selv med springvann, eller bruke osmose vann og salt. Salt til saltvannsakvarie koster ca 1-2 kr pr liter ferdig blandet.

Når det gjelder utstyr og tester er det meget å si om dette. Noe trenger du, noe er kjekt å ha og andre ting mere eller mindre bortkastet..

Det beste tipset jeg har fått er:
Bestem deg så om hva du skal ha først i ditt kar.
Skaff deg så akvariet, utstyret innredning og de dyrene du skal ha.
Når alt er klart setter du inn fiskene i riktig rekkefølge.

Med andre ord planlegg godt først! Vær tålmodig og bruk tiden på å skaffe deg kunnskap. Saltvann er ikke vanskeligere enn ferskvann hvis en skal gjøre det riktig.


Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap