Snegl

Jeg vurderer å skaffe meg snegler av noe slag for at det skal bli rent og pent i akvariet. Men er det lurest å bare ta en i og med at de formerer seg så raskt? Jeg reiser hjem i jula og lar akvariet stå å gå på leiligheta, jeg er redd for at jeg skal komme hjem til overfylt akvarie og gjerne noen døde som resulterer i nitrittbomber?
Jeg vil ha snegler fordi at jeg har byttet ut grusen til finkornet sand og vil gjerne ha det så rent som mulig.
Hva skal jeg gjøre?
Få tak i deg tigersnegler og sebrasnegler de formerer seg ikke i akvarium.
Kan anbefale...
...eplesnegler også!

De fås i mange forskjellige flotte farger. De er både dekorative og majestetiske på sitt vis, i tillegg til å være glimrende renholdere, både hva gjelder evt døde planterester og overskuddsfor.. De legger eggene sine i "maiskolber" over vannflaten, så det er lett å plukke bort om eplesneglebeibiser ikke er ønsket.

Har lest her på forumet at disse er rene nitrittbomber når de dør, men (bank i bordet!), de sneglene som jeg har funnet døde har stort sett vært oppspist av mallene mine før jeg ser det...(da er det bare skallet igjen) (hm...jeg har mange maller da)

Jeg følger rimelig godt med (selv om jeg av til finner døde skall på bortgjemte plasser), men de gangene jeg ser en snegle som jeg er i tvil om er levende eller død har jeg fulgt rådet fra forumet her...ta den opp og lukt på den! (ikke for nærme nesa!) Da vet man med en gang. I ni av ti tilfeller er det dvale. Det tiende tilfellet tviler du ikke på)

Selv har jeg både eplesnegler og sandsnegler i alle mine kar, og føler meg på det viset sikrere når jeg reiser fra akvariene. Jeg har selv sett hvor fort disse sneglene gjør ende på en eventuelt stakkars død fisk...

Mvh Lene.
Er det lett å få tak i tigersnegl og zebrasnegl?

Må de være flere? (I tilfellet jeg skaffer meg f.eks eplesnegl... så får jeg nok ikke passet på å plukket bort etterhvert når jeg drar hjem til jul)
Tilfeldig bekjentskap
© Michael Legnér
Reklame for plussmedlemskap