Overta et akavrium

Har tenkt å overta et 80l , er det greit sette fisk i det med en gang da filtert allerede er inkjørt? Det blir da fiskene som allerede følger med.

Så lenge filteret ikke blir stående for lenge uten å være i drift er dette ikke noe problem. Sørg bare for at temperaturen faller for mye når karret flyttes.
Hvis det ikke er langt unna og du er rask, og kommer deg fort hjem med filteret slik at tiden det er avslått er så kort som mulig, så kan du nok berge filterbakteriene.

Det du må passe på, er å legge filteret i en pose akvarievann og knytte godt igjen. Da tørker ikke filteret ut. Så når du kommer hjem, fyller du en bøtte med vann (passe temperatur) og setter i gang filteret i denne bøtta slik at det står og går mens du setter opp akvariet på nytt og gjør alt klart. Da får filterbakteriene det livsnødvendige oksygenet de trenger for å overleve.

Husk at du bør sette klart vannet du skal bruke til akvariet hjemme i bøtter eller lignende, for fiskene du overtar kan ikke plumpes rett ut i kranvann. Det bør settes dagen i forveien.

Hvor stort er akvariet? Hvis det ikke er altfor stort, så ville jeg fraktet det med sanden eller grusen i, samt noen få cm med vann på bunnen. Da kan fiskene faktisk være i akvariet mens du frakter det. Hovedsaken er at det er nok vann igjen til at de får såvidt dekket ryggen
Husk at absolutt alle ting eller gjenstander i karet må tas ut, som diverse dekor, steiner, røtter osv, alt som kan skli eller velte! Ellers kan det ende med et stort knas...

Jeg fraktet 8-10 akvarier på dette viset da jeg flyttet for to år siden. De to største akvariene mine hadde jeg solgt alle fiskene og tømt for inventar, for de var for store til å flyttes sånn. Men resten, alle sammen, ble rett og slett bare tappet ned til det var 2-3 cm igjen på bunnen, alle røtter tatt ut, og så bare tok to personer det mellom seg og bar det oppover gata Flyttet ikke lenger enn tre hus lenger opp i samme gate da heldigvis, hehe Vel inne i ny bolig ble akvariet satt på plass, og så pumpet jeg mellomlagret vann (brukte de to store tomme akvariene som mellomlagringsbassenger) med romtemperatur oppi det flyttede akvariet. Så ble filteret satt i gang straks.

Deretter var det ned i gamle huset igjen og hente neste akvarie.... tok vel 3-4 akvarier om dagen. Fyttekatta så slitsomt.. glad jeg ikke skal gjøre det der en gang til!

Det jeg skravler meg helt bort om, er at det altså er mulig å flytte akvariet med fisk, og filteret i behold, dersom veien ikke er lang og du er rask med å få i gang filteret igjen hjemme. Ominnredning og fin-beplantning av karet (du har kanskje lyst å ha det annerledes enn forrige eier) kan du ta senere når fiskene har falt til ro. Første prioritet er å få vann gjennom filteret igjen og sirkulasjon, samt å få roet ned fiskene.
takk for svar Det var mye dær jeg ikke hadde tenkt på. Fram og tilbake er det ca 22mil. Det med å ha springvannet stående en dag er det for å få riktig temp?
Geir Kristiansen
Sørg bare for at temperaturen faller for mye når karret flyttes.


Ordet ikke falt vel ut av den setningen Geir K?
Jeg fraktet nettopp et 180 liters akvarium 16 mil. Tappet av 50 liter av det orginale vannet og tok med det i dunker sammen fiskene. Tok også ut all sand og røtter og la det i baljer. Det var utvendig Eheimfilter med, så det stoppet vi bare og satte ut i bilen. Så ble alt satt sammen. fylte på 25 liter av det orginale vannet, og ca 60 liter springvann, så lot jeg det stå og pumpe noen timer før jeg hadde oppi resten av vannet og fiskene. Er sikkert noen her som mener jeg gjorde det feil, men alt ser ut til å gå bra ennå ihvertfall.
Tilfeldig bekjentskap
© Rune R Antonsen
Reklame for plussmedlemskap