Masse grønne alger på plantene?!

Har masse grønne (hår) alger på plantene!Ser ikke pent ut synes jeg! Hva slags fisk spiser sånt? Eller må jeg bare bytte planter?
Inaktiv bruker
Siamesisk algespiser?
Trur den skal ta slik alge, ellers er det jo reker, og snegler.
Har 4 platy, 1 pansermalle, 2 scalare, 1 pitte liten pleco, 1 kampfisk! Hva slags reker eller snegler kan jeg bruke? og går disse sammen med siamesisk algespiser?
Inaktiv bruker
Fiskene du har, vil sansynlegvis ete reker. Snegler kan du jo ha, eplesnegler(ikkje sikker på kor mykje alge dei eter men..) og/eller pestsnegler er ivrige algespiserer. Siamesisk algespiser kan du nok ha i karet, men fisken vil bli stor, så akvariet må ha litt størelse (sjekk fiskebasen ) Har hatt samme problem som deg, men det forsvant etter ein stund. Trur nok pestsneglene tok det.
Det skal gå bra med SAE sammen med disse. Hvis du passer på å fore lite, så tar de å spiser opp algene.
Inaktiv bruker
PS: pansermaller er stimfisk og bør derfor holdes i grupper på minst 5 individer
bare eit tips
Odd Arne Hella
PS: pansermaller er stimfisk og bør derfor holdes i grupper på minst 5 individer ;) bare eit tips :)


Kameraten hans døde i går så han er helt alene! Så skal kjøpe han en kamerat
Har sliti med disse algene selv en stund nå, og det tok meg litt tid å kvitte meg med disse.

Luket hver dag, der jeg hadde mulighet (Satt på bakgrunn, planter etc), klippet blader som utsatt, skiftet vann oftere.
Satt også inn ett UV-filter som hjalp en del.

Det som virket fortest, var å sette inn planter som vokser fortere, slik at næringsgrunnlaget til algene forsvant, da kunne jeg for hver gang jeg luket at det var mindre og mindre slike trådalger (skjeggalger?)

De hurtigvoksende plantene kan du på sikt bytte ut med andre planter når du har fått kontroll på algeoppblomstringen.

Jeg hadde også en runde på lysrørene, slik at samtlige rør ble byttet ut til lys som var tilrettelagt for plantevekst, dett hadde nok også noe å si for meg.

Satt også inn 4 SAE'er, og der de eneste bortsett fra Eplesneglene som har villet spise disse. Vær da forberedt på å minske foret du gir fisken, ellers er de godt fornøyd med tingenes tilstand.

For mye for er jo forsåvidt en annen årsak til at annet enn planter også gror i karet.
Uansett lønner det seg å ta tiden til hjelp, ting tar tid.....
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap