112l kommer imorgen

Hei etter mye om og men ble det 112l på meg. Dette er et brukt helglass kar,som kommer med planter som ikke så veldig bra ut,mye alger. Og Fisk som molly og platy. Eieren sa at jeg måtte ha litt salt i vannet for dette er brakkvannsfisk? Det var også tre maller av vanlig sort. Ellers tar jeg med ca 40l av det vannet de går i nå. Vet ikke navnet på den innvendig pumpen,men skal kjøpe ny,skal jeg da innkjøre den nye pumpen sammens med den gamle? I armaturet sitter det to lys rør 60cm ,rørende er helt vanlige baderomsrør,disse vil jeg skifte,noen anbefalinger?
vel, kan jo si va jeg ville ha gjort

jeg mener alt over 60L fortjener en utvendig pumpe, dette er mer praktisk, og ser bedre ut samt at du får mye bere filterkapasitet

algene vasker du av med litt vatt(evt. en helt ny tue, uten såpe)

fiskene er det nu så som så med, du kan ha dem, eller ikke (er personlig ikke noe spesielt for platy, molly og guppy, men dette er vel en smaks sak går jeg ut i fra)

jeg har aldrig brukt salt i noen av mine kar, eneste jeg har hatt i når jeg har starta dem/skifter vann, er aquasana o.l for fjerning av evt. tungmetaller og klor

når du skaffer deg ny pumpe, så lar du denne gå ilag med den du har en god stunn(2 uker?) omså lenger, akkurat dette kan vel sikkert noen andre svare litt bedre på

vist det er 2 helt vanlige baderoms rør som står i, ville jeg nok ha skiftet dem ( nå bruker jeg det den lokale zooen har, og da ble det 1x power glo 1x aqua glo)

men dette kan sikkert andre svare litt bedre på, men jeg kan si såpass at jeg er ikke plaget med alger (kan jo henne at det er lykken som er på min side?? ) :P
tusen takk for svar. jo etterhvert blir det et utvendig filter,men først et innvendig ja enig kjedelige fisk,ikke min smak. Men de blir dær til jeg gir dem bort,livet skal de få ha mallene beholder jeg,liker disse fiskene. Det var noen svarte alger dær også ,men heldigvis ikke så mye av dem. skal ordne meg nye rør fort.
ingen årsak

tja men da holder det vel med det innvendige du har da? til du "spaderer" på deg et utvendig et? siden det er ferdig innkjørt?

i begynnelsen likte jeg ikke maller i det hele tatt, men nå etter et par måneder når man faktisk har fått sett dem og lest om dem, så har jeg lyst på hvær eneste en jeg ser

spørs hvilken malle/ maller du har, men noen av dem er jo algespisere

ja rørene ville jeg ha byttet, du vil mest sannsynlig få se et helt annet lys i karet blir liksom litt mere varmere og bedre nyanser
syns bare det virka så lite det filteret som var dær Mallene er sånne ancistrus vet ikke om det er rett skrevet.lol orker ikke sjekke heller. Ja de er stygge og flotte en hanne og to hoer. Filteret er bestilt så det skal brukes. Kan jeg få bestilt rør på elektrobutikken mon tro?bor en plass alt er vanskelig å få fatt på. Så takk gud for nettbutikkene!
hehe ja dem heter ancistrus men der er jo en god del forskjellige uttav dem

ja men en hann og to hunn, da kan det blir småtroll en gang

ja men vist du har bestilt pumpa så er det bare å peise på

hmm det kan hende at dem kan få fikset lysrør til deg, men vist du stoler på posten o.l kan du bestille fra nettbutikk da vet du jo hva du får, at det ikke blir nye baderoms rør

Produktomtale Hagen lysrør

kan jo titte litt på dette, så kansje du blir litt klokere i valgets kval

ja ser du bor oppi nord du også, så kan fatte at det er litt lite utvalg av butikker i "nærheita" av deg, som kan levere sånt
ja blir nok å kjøre til Alta i januar,men først skal jeg ringe å bestille det jeg skal ha så får de gi megklar singnal når alt er kommet til butikken. Tenkte på en stim med SAE. En eller annen sort ciklide,ikke bestemt. Forslag? Hurtig voksende planter. Så er jeg egentlig ganske åpen for resten . Er jo helt ny og vil jo ikke blande fisker som ikke går sammens.
Jørn Anders har vel svart på det meste, men vil bare poengtere at bakteriene i filteret dør raskt når den stoppes. Det er derfor veldig viktig å få i gang denne så fort som mulig etter flyttingen. La det gjerne stå å gå i en bøtte temperert vann mens du setter det opp og innreder.

Tar det lenger tid enn en halv times tid fra du henter det og til det kommer på plass i karet så kan det være en fordel å ta ut filtermassen, legge de i litt vann i en bøtte og sørge for oksygen til bakteriene ved å skvise svampene innimellom slik at vannet byttes ut inni svampene. Sørg for jevn temperatur på vannet og ikke bruk så mye vann at du rekker å skvise svampene rene. De skal være litt skitne for å inneholde nok bakterier.

Det samme må du være obs på når du skal skifte til ny pumpe. Siden det tar 4-5 uker før et filter har nok bakterier til å takle avfallstoffene i et akvarium så er det greiest å kjøre begge filtrene samtidig en periode. (Jeg tar ikke sjansen og lar begge stå de ukene.)

I tillegg så kan du bare droppe salt til fiskene dine. Om du leser om de forskjellige i fiskebasen så vil du se at det bare er en av artene (molly) som kan holdes i brakkvann. Siden den også trives i ferskvann så er det ganske meningsløst å holde de andre fiskene i saltet vann. Dessuten så holder det ikke med vanlig salt for å lage saltvann til brakkvannsarter. Da må det brukes salt beregnet på saltvannsakvarier. Du finner masse tråder med informasjon om salting her på forumet om du vil lese mer om dette. Anbefaler også artiklene som ligger under akvarieskolen i artikler her øverst på siden om du ikke allerede har fått med deg de.

Når det gjelder lysrør så er jeg veldig fornøyd med Hagens Life-glo ll (ligger omtale i linken som Jørn Anders har lagt inn) enten alene eller i kombinasjon med Sun-glo (gulaktig) eller Power-glo (rent hvitt).

Det kan også lønne seg å lese om de fiskene du ønsker å holde i fiskebasen under kunnskap her øverst på siden. SAE for eksempel, vil muligens bli for store for karet ditt etterhvert.
SAE kjenner jeg ikke noe till( til og faktisk jobbe i dyrebutikk :P ) men ciklider er det mye fint og ta av

Egyptisk munnruger

Rød kurvciklide

Boliviansk sommerfuglciklide

Grønn dvergacara

Rød kongociklide

Blå kongociklide

Smaragdciklide, Gul palettciklide

dette er linker som jeg selv har lagret, som jeg vil ha en gang i tiden

ciklider alt sammen, har tatt til betrakning størrelsen på karet ditt

hmm skal liste opp annet jeg har lyst på selv hva som passer i lag uttav dette, har jeg ikke noen som helst aning på les litt om disse, legg merke til om dem er aggresive mot andre o.l
hei takk for svar, Er ikke lengere enn 3min fra dær jeg skal hente karet til dær jeg bor,så jeg setter filteret i en bøtte med vannet fra akvariet å lar det gå dær til resten er på plass.Er ikke det greit? Har forstått at det er to rør på 60cm,men finner ikke disse målene og va skal jeg ha i wATT?

mm godt med vin,nam
Tante Astrid
men vil bare poengtere at bakteriene i filteret dør raskt når den stoppes. Det er derfor veldig viktig å få i gang denne så fort som mulig etter flyttingen. La det gjerne stå å gå i en bøtte temperert vann mens du setter det opp og innreder.


takker Tante Astrid, skulle till og nevne dette nå nettop men du var før meg
Siamesisk algespiser..lol sikker æ som e på bæærtur
60 cm er vel 18 watt vil jeg tro. Står nok også på selve lysrørene.
Setter du filteret til å gå i en bøtte vann så lenge så går det nok helt fint
Bluelight
hei takk for svar,:) Er ikke lengere enn 3min fra dær jeg skal hente karet til dær jeg bor,så jeg setter filteret i en bøtte med vannet fra akvariet å lar det gå dær til resten er på plass.Er ikke det greit? Har forstått at det er to rør på 60cm,men finner ikke disse målene og va skal jeg ha i wATT? mm godt med vin,nam


hehe her er det Gløgg

samme Watt som du har nå, samme lengde, det som har noe og si, er fargene som er i lyset(mye blått, eller mye rødt osv.) men som tante astrid sa, så er life glo, aqua glo og power glo super

er egentlig bare og ta med deg røret viss du kan, da er du sikker på at du får rett lengde og noe som passer og skifter du rørene, så skift tennere med det samme
Tante Astrid
60 cm er vel 18 watt vil jeg tro. Står nok også på selve lysrørene. Setter du filteret til å gå i en bøtte vann så lenge så går det nok helt fint :)


er vi gått inn i en "hvem kan komme med det beste forslaget først" modus her ? :P hehe
Maller:

Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´

Blå antennemalle L183

Tofarget banjomalle

Loricaria simillima

Otto

Ancistrus og otto har jeg kjennskap til, dem er kjempeflotte og ha for å få bort litt alger

Guramier:

Leppegurami, Tykkleppet gurami

Smaragdkampfisk

Båndgurami

Gurami har jeg ikke noe kjennskap til ennå
Tante Astrid
Jepp ;)


hehe, er bra at det er noen som har litt humor her inne en fredag`s kvell / Natt til Lørdag

Edit:

Kansje Tante Astrid har noen forslag til fisk/ fiskesammensetning til deg?
Plussmedlem
Jørn Anders Bjerke
SAE kjenner jeg ikke noe till( til og faktisk jobbe i dyrebutikk :P )


Bluelight
Siamesisk algespiser..lol sikker æ som e på bæærtur


Nei, du er ikke på bærtur SAE er et annet navn på denne. Bare at E'en står for "eter".

Men en stim med denne blir fort veldig dominerende i 112 liter.
De blir noen store, feite slasker etterhvert.
hehe føler jeg har fått det beste fra begge
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap