Har 3 meter vegg å fylle...

med akvarier !
Med skråvegg som tenker å lage ett prosjekt på. Veggen er altså tre meter og jeg tenkte å bygge opp en sokkel på 20 cm som akvariene kan stå på. Denne sokkelen kan være enten 30 eller 40 cm dyp. Med 40 cm får jeg ca 20 cm bak sokkelen mot vegg med plass til for eksempel utvendig filter. Høyde kan være opptil 50cm på akvariene. Tenkte meg da 3 til 6 kar for eksempel seks 63L 60x30x35 eller tre 180L 100x40x45 eller andre sammensetninger. De bør alle være lik utførelse og samme høyde og dybde. Akkurat nå da dette er på drømmestadiet er det lov å ikke tenke pris men på den andre side er det smarte rimelige løsninger som kanskje får det realisert… Har ikke bestemt meg hvilken type oppsett ( fisk) jeg skal ha , forskjellige eller kjøre samme bortover. Alle innspill og erfaringer i forhold til oppsett, løsninger osv mottas med iver! Det jeg prøver å finne ut av først er utvendig i forhold til innvendig filter. Er utvendige filtre så mye bedre som enkelte gir utrykk for eller har dette mest med kostnad å gjøre ?
Det første jeg tenker på er fallhøyden ved vannbytte. Den bør være over 20 cm etter min mening, iallefall.
Vinkelen for innsyn blir også betraktelig bedre dersom du kan ha karet høyere.
vell utvendige filter har bedre kapasitet(filtervolum) så du vil jo ha en bedre "balanse" i karet ditt når dem er godt innkjørt, så skal det litt til for at nitritt og slikt skal oppstå, samt at det ser bedre ut med et par rør ned i karene, enn en stor klump
Hmm det med fallhøyde for vannskift var et meget godt poeng. Noen som har efaring med å bruke pumpe når en skifter vann ?
Så hvor går grensen med å skape god balanse i et kar, er det størrelsen på akvariet eller er det bruk av filter? har alltid hørt at det er lettere i et kar over 100L eller er det fordi en oftere bruker utvendig filter i større akvarier?
både og, et større kar, har mere vann, jo mere vann du har jo lettere er det og holde stabile verdier filterbakterien omgjør nitrit til nitrat som så blir til ammonium, viss jeg ikke husker helt feil, og jo større filter du har, jo bedre og (hurtigere??) er denne prosessen

for å sette ting lit på kanten, la oss si at dere er en familie på 4, og at dere skal dele en 45L varmvannstank du vil da skifte denne til en som er større (200L??) slik at alle får "vasket seg" dette blir noe ala samme for fiskene

så viss du forstod den dær, så skjønner du vel prinsippet med et større filter en et innvedig et

og skape en god balanse skal andre få svare på(men korrekt meg vis feil),
men det er vel når alle verdiene dine er tipp topp over lengre tid
Jørn Anders Bjerke
filterbakterien omgjør nitrit til nitrat som så blir til ammonium, viss jeg ikke husker helt feil, og jo større filter du har, jo bedre og (hurtigere??) er denne prosessen :)


Du husker feil

Ammonium/ammoniakk => Nitritt => Nitrat => Vannbytte

Jo større filtervolum jo flere bakterier er det plass til. Så lenge filteret er i stand til å håndtere den biologiske belastningen så spiller det ingen rolle hvor stort det er. Problemet med små filter er at de krever oftere rens og da forykker man balansen i bakterekulturen. Godt tilpasset utvendige filter kan kjøres i årevis uten at det er behov for å skuylle gjennom dem.

Her kan du lese om min porsareol med 6X180 litere
med godt tilpasset mener du da at en har ett filter som produsent oppgir matcher størrelse og (passe menge fisk) eller feks hvis jeg har et 128L kar med Eheim 2028 ( som er beregnet opp til 600L) så vil dette gå til barna flytter ut

Det produsentene oppgir og det vi erfarer er at den oppgitte kapasiteten kan dels på to.

Er man forsiktig med den biologiske belastningen så kan man følge produsentene.
Ikke noe galt i denne tråden, men det er noe som går igjen i nær sagt samtlige tråder om temaet:

Det anbefales størst mulig kar grunnet å holde gode vannverdier. Men nybegynnere (som er dem som spør om slikt) vil nærmest alltid belaste et stort kar mer enn et lite (plass til mange store fisker her...). Størrelsen på karet har dermed "ingenting" å gjøre med å holde gode vannverdier, etter min mening.
En annen ting er at småkar-akvarister stort sett har meget gode filterpumper i forhold til karstørrelsen, mens dette ofte blir neglisjert når de øker vannvolum/belastning.

Eg ser selv at dette blir OT, men eg klarte ikke å la være...
For å gripe litt tak i nettopp det...
Det er mye lettere å holde stabile vannverdier og å rette opp event.feil i et stort kar. Der får man ofte noen forvarsel, og man har litt mer tid på seg. I et lite kar skjer slike forandringer mye fortere.
Men det er riktig at om man belaster karet i forhold til størrelsen, så betyr størrelsen på karet lite...
Geir Kristiansen
[QUOTE=Jørn Anders Bjerke] filterbakterien omgjør nitrit til nitrat som så blir til ammonium, viss jeg ikke husker helt feil, og jo større filter du har, jo bedre og (hurtigere??) er denne prosessen :)


Du husker feil

Ammonium/ammoniakk => Nitritt => Nitrat => Vannbytte

Jo større filtervolum jo flere bakterier er det plass til. Så lenge filteret er i stand til å håndtere den biologiske belastningen så spiller det ingen rolle hvor stort det er. Problemet med små filter er at de krever oftere rens og da forykker man balansen i bakterekulturen. Godt tilpasset utvendige filter kan kjøres i årevis uten at det er behov for å skuylle gjennom dem.

Her kan du lese om min porsareol med 6X180 litere

Takk for rettelsen geir
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap