Nylig overtatt et 180 liters akvarium

Etter at minstejenta fikk et 22liter akvarium til bursdagen ble man jo interessert i denne hobbyen
Kjøpte derfor et brukt Juwel Rio 180 liters akvarium med en utvendig Eheim 2026 filterpumpe.
Akvariet hadde grov grus som bunn og jeg supplerte da med noe Biltema blåsesand oppå for at mallene som fulgte med skulle få noe å grave i.
Det som nå er i akvariet er:

2 stk Chombotia maracanthus Praktbotia
5 stk Epalzeorhynchos kalopterus Flying fox
2 stk Paraccheirodon innesi Neontetra
2 stk Paraccheirodon axelrodi Kardinaltetra
2 stk Corydoras sterbai Sterbas Pansermalle
1 stk Pansermalle jeg ikke kjenner navnet på,
Ligner veldig på Sterbas mallene, men er litt blekere i fargen.
1 stk Tetra jeg ikke kjenner navnet på.
Ligner på en blodfinne tetra, men er noe mere rød på finne og snute
Videre så får jeg 2 stk ancistrus som søsteren min ikke har plass til lenger.
Lurer på om jeg da har brukt opp plassen i akvariet eller om jeg kan kjøpe en stim av Rødmunntetra, da jeg jo stort sett har fisker som er i bunnen av tanken.

Lurer også på om jeg skal la pumpa gå på full guffe, eller om jeg skal
kjøre ned hastigheten på den. Den er jo beregnet på større akvarium og trenger da vel ikke gå for fullt da?
Legger og ved noen bilder som viser tetraen og pansermallen, samt av hele tanken.
Hadde vært fint om noen kunne kommet med råd videre og evt noen råd til forbedringer ut i fra bilden man ser av akvariet. Har planer om å ha noe kort gress på en side av det også.
Tror ikke full guffe på det filteret er noe problem. Produsentene oppgir ytelse uten filtermateriale, og erfaring tilsier at du kan fint halvere det de oppgir når filteret er innkjørt. Men synes du selv at det blir mye strøm, er det full anledning til å justere dette

Det som slår meg er corydorasene dine. Disse er sosiale og trives best når de er minst 5, helst flere sammen. Og de vet godt forskjellen på hverandre selv om de for oss kan se ganske like ut. Så hadde jeg vært deg ville jeg ha kjøpt noen flere sterbai og fått en sikker ID på den siste der og fått tak i noen venner til den også
det der er ingen tetra, men en venusfisk mallen er jeg ikke sikker på- desverre kommer sanda til å havne under grusen etterhvert (jeg har prøvd)

mallene og venusen er stim/gruppefisk. anbefaler mins 5 av coryene og 9 av venusene. samme med neon og kardinaltetraene, disse er også stimfisk og trives best i stim på minst 8 individer. ville ikke anbefalt rødmunntetra her, ville heller konsentrert meg om en, maks to stimgrupper. syns det blir litt stressende ellers, men der er opp til deg. praktbotia trenger også mer plass enn 180 liter og disse trives og best i grupper
Huff, jeg leste ikke godt nok. Definitivt en venusfisk, ja nydelig!
Sanne
desverre kommer sanda til å havne under grusen etterhvert (jeg har prøvd)


Du sier noe der ja. Jeg vurderte å bare bruke sand, men tenkte at kanskje grusen inneholdt en del bakterieflora som kunne være greit å ha i akvariet. Jeg får vel bare ta ut grus og fylle etter med sand etterhvert da.

De praktbotiane kan bli store ja så jeg, men de fulgte nå med Får vel gi de bort når de blir store da.
Da får jeg vel få tak i noen flere venner til de vi allerede har.

Må få klarhet i hva den mallen heter nå så. Fikk tatt et bedre bilde av den nå som jeg har lagt ved. Ser ut som den prøver å være med i gjengen hos Sterbasmallene, men de vil ikke ha han med hehe
Men det vil jo si at det kommer ytterligere 23 fisk opp karet hvis man skal ha 5 av hver mallesort og 9 av tetra + 9 venusfisk og de 2 anticistrusene som kommer. Blir ikke dette mye i 180 liter da? For meg er det greit , men hva med fiskene?
Ser nå at uten varmekolbe holder vannet ca 23 grader. er dette bra nok, eller bør jeg supplere med en varmekolbe også?
ville nok hatt varmekolbe i ett så stort kar, med mindre rommet der karet står er veldig varmt.
jeg ville og valgt meg ut en eller 2 grupper av stimfisken (de som svømmer høyere opp, ikke mallene) og heller hatt større grupper av disse, enn flere små grupper med fisk. men det er nå meg :p

jeg er desverre ikke erfaren nok til å identifisere den coryen der

og ja, frusen inneholder bakterieflora. fikk ei gedigen nitrittbombe da jeg skifta fra grus til sand, selv om pumpa jeg hadde var overdimensjonert. så når/hvis du bytter til sand, så følg med på nitritten
Inaktiv bruker
Corydoras
Hei.

Den coryen du ikke vet navnet på ligner på denne

Mvh
Kai R.
Jøss der var den jo. Takk for alle tilbakemeldinger.
Da er det bare å prøve å bestemme seg for hvilken stimfisk man skal ha.
Hvor ofte må man bytte vann i dette akvariet tro? 1/3 del en gang i uka?
Inaktiv bruker
grusomkis
Jøss der var den jo. Takk for alle tilbakemeldinger. Da er det bare å prøve å bestemme seg for hvilken stimfisk man skal ha. Hvor ofte må man bytte vann i dette akvariet tro? 1/3 del en gang i uka?

Hei.
Jeg har også et 180l akvarie og jeg bytter fra 1/3-1/2 del to til tre ganger. Jeg gjør det pga mine l177

Tror nok at 1/3 holder for din del.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap