Sette opp nye akvariet?

har nå et 54l juwel som er oppe og går og har vært det i 4-5 mnd uten problemer men for ca 4-5 dager siden ble vannet helt matt grønt og fisken døde en etter en, byttet da alt vann og bunnen den dagen og da kom de seg veldig og virket pigge, og nå ligger det 2 maller og gisper etter luft, satte pumpa enda høyere for og få mer luft ned i akvariet og roer seg nå ser det ut som,


og har da et 112 liter stående som jeg kjøpte brukt på onsdag og er da selvføgelig veldig lysten på og sette opp det istedet for 54 liter'n,
men lurer da på om det kan være en ide og vente noen dager til jeg ser at all fisken er pigg igjen? eller om jeg da kan slippe dem i det nye akvariet nå?



vil heller bytte ut 54l igjen en 112, :P

dumt spørsmål men vil bare ha innvendinger/råd

har også store mengder kalk i kran vannet for øyeblikket, hva bør jeg gjøre for og få NED det?
Hvor mye kalk er det snakk om? Litt avhengig av mengden og hvilke fisker du har så er det ikke sikkert du behøver å gjøre så mye med det. Med kalk så går jeg ut fra at du mener gh og dette er det vanskelig å fjerne fra vannet. Det går eventuelt an å blande regnvann i det (billig løsning) eller gå til innkjøp av reversert osmose-anlegg (tror jeg det heter), noe som er betraktelig dyrere.

Jeg lurer derimot mer på om du har fått målt nitritt i karet ditt. Det at fiskene reagerer positivt på vannbytte kan tyde på det. Frem til du eventuelt får testet nitritt så vil jeg anbefale daglige delvannsbytter på ca 30%. Siden karet har stått såpass lenge så burde filteret vært innkjørt. Har du renset filteret i det siste og hvordan har du gjort det? Eller har du kjøpt inn en del nye fisker ganske nylig?

Når det gjelder å sett i gang det større karet så er det ingen vits i å flytte over fiskene om du ikke har et tilstrekkelig stort innkjørt filter der. Da vil du nok oppleve det samme som du nå har gjort, at fiskene vaker i vannflaten.

Anbefaler deg å lese denne og denne artikkelen for å få en forståelse for prosessen som foregår i filteret og hvorfor det er så viktig å ta vare på filterbakteriene når filteret endelig har stått 4-5 uker og blitt innkjørt.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap