- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Tin-tins nye 325-liter over jul, research-lista.hjelp ønskes
Tin-tins nye 325-liter over jul, research-lista.hjelp ønskes
Nå har jeg hatt en 110liter i en 2-3 måneder, og har selvfølgelig fått litersyken... :o Jeg gjorde det meste feil i valg av mitt første akvarium..ferdig-pakke med for lite filter..for grov grus..for dårlig lys etc...
Så jeg ønsker å gjøre best mulig research til 325literen jeg planlegger å få meg over jul en gang, det blir en Akvastabil med tilhørende møbel. Med BTN-bakgrunn med innvendig filter bak, varmekabel under substratet, og ønsker bra plantevekst. Ikke bestemt meg for fisk ennå..men kommer til å velge sand for ikke å begrense valget. Setter pis på alle råd dere kan komme med
1 Innvendig filter bak bakgrunn
-Har prøvd å finne all info om dette, og ser overkommelig ut
-Noen som har råd angående dette?
-Hvilken sirkulasjonspumpe for eksempel?
2 Varmekabel under substrat
-Går det bra å silikonere dette på isopor/underlag da jeg også vil ha en del steiner?
-Eller silikonerer jeg kabelen under dette`?
3 God plantevekst
-Ville ha _masse_ lys..men funnet ut at jeg kanskje burde starte litt moderat i forhold til alge-oppblomstring hvis jeg gjør noe feil..er fersk :o
-Hvor mye lys er passende å starte med?
-Er det noe poeng i å ha no plantesubstrat under en del sand?
-Hvilken størrelse sandkorn for best mulig plantevekst?
Har sikkert fler spørsmål senere..ble jo ganske mange dette også :o
Setter umåtelig stor pris på at det er mange flinke folk her på forumet som svarer på alt mulig og sågar lager foto-oppskrifter på lure ting
Mvh Tin-Tin
Så jeg ønsker å gjøre best mulig research til 325literen jeg planlegger å få meg over jul en gang, det blir en Akvastabil med tilhørende møbel. Med BTN-bakgrunn med innvendig filter bak, varmekabel under substratet, og ønsker bra plantevekst. Ikke bestemt meg for fisk ennå..men kommer til å velge sand for ikke å begrense valget. Setter pis på alle råd dere kan komme med
1 Innvendig filter bak bakgrunn
-Har prøvd å finne all info om dette, og ser overkommelig ut
-Noen som har råd angående dette?
-Hvilken sirkulasjonspumpe for eksempel?
2 Varmekabel under substrat
-Går det bra å silikonere dette på isopor/underlag da jeg også vil ha en del steiner?
-Eller silikonerer jeg kabelen under dette`?
3 God plantevekst
-Ville ha _masse_ lys..men funnet ut at jeg kanskje burde starte litt moderat i forhold til alge-oppblomstring hvis jeg gjør noe feil..er fersk :o
-Hvor mye lys er passende å starte med?
-Er det noe poeng i å ha no plantesubstrat under en del sand?
-Hvilken størrelse sandkorn for best mulig plantevekst?
Har sikkert fler spørsmål senere..ble jo ganske mange dette også :o
Setter umåtelig stor pris på at det er mange flinke folk her på forumet som svarer på alt mulig og sågar lager foto-oppskrifter på lure ting
Mvh Tin-Tin
Postet 06.12.08 kl 22:54
Inaktiv bruker

Øystein ThinnNå har jeg hatt en 110liter i en 2-3 måneder, og har selvfølgelig fått litersyken... :o Jeg gjorde det meste feil i valg av mitt første akvarium..ferdig-pakke med for lite filter..for grov grus..for dårlig lys etc... Så jeg ønsker å gjøre best mulig research til 325literen jeg planlegger å få meg over jul en gang, det blir en Akvastabil med tilhørende møbel. Med BTN-bakgrunn med innvendig filter bak, varmekabel under substratet, og ønsker bra plantevekst. Ikke bestemt meg for fisk ennå..men kommer til å velge sand for ikke å begrense valget. Setter pis på alle råd dere kan komme med :) 1 Innvendig filter bak bakgrunn -Har prøvd å finne all info om dette, og ser overkommelig ut -Noen som har råd angående dette? -Hvilken sirkulasjonspumpe for eksempel? 2 Varmekabel under substrat -Går det bra å silikonere dette på isopor/underlag da jeg også vil ha en del steiner? -Eller silikonerer jeg kabelen under dette`? 3 God plantevekst -Ville ha _masse_ lys..men funnet ut at jeg kanskje burde starte litt moderat i forhold til alge-oppblomstring hvis jeg gjør noe feil..er fersk :o -Hvor mye lys er passende å starte med? -Er det noe poeng i å ha no plantesubstrat under en del sand? -Hvilken størrelse sandkorn for best mulig plantevekst? Har sikkert fler spørsmål senere..ble jo ganske mange dette også :o Setter umåtelig stor pris på at det er mange flinke folk her på forumet som svarer på alt mulig og sågar lager foto-oppskrifter på lure ting :) Mvh Tin-Tin
Hei.
Det finnes en del tråder om dette på forumet hvis du leter. Jeg bygde meg et filter med blåfiltermatter i to kammer og har en juvel powerhead 1500 l/t som sirk.pumpe for dette.
Når det gjelder pkt. 2 om varmekabel så er det ikke mye hjelp i å legge den under isopor da isoporen isolerer og varmen fra kablene ikke vil komme til nytte.
Skal du ha masse steiner i karet og vil beskytte bunnglasset mot skader fra disse med isopor, er det også en risk for at kablene blir skadet av disse steinene.
Postet 06.12.08 kl 23:42
Postet 07.12.08 kl 00:01
Postet 07.12.08 kl 02:55
Endret: 07.12.08 kl 02:58
Når det gjelder lys og planter kommer det jo litt ann på hvordan lyskravet er til de plantene du ønsker. Du skal uansett bare kjøpe T5 toppen til akvastabil med en gang, gjerne den dempare utgaven. Da må du også ha en sunriser for å justere styrken. Med orginalt 2x54 T5 er du på 0,3 watt pr liter, som vil gi deg en grei plantevekst. Skal du ha mer type plantekar kan du kjøpe en ekstra lysskinne som finnes orginalt til akvastabil.
Postet 07.12.08 kl 08:50
Så smart ut det Myrheksa
Sunriser..hmm..hørtes dyrt ut.. Men trengs det så.
Har noen litt lyskrevende planter fra før, og ønsker å fortsatt ha en fin rød-kontrast til det grønne og forhåpentligvis litt "plenmatte".
Nåværende planter som krever litt lys:
Hygrophila polysperma
Ludwigia Repens
Alternanthera reineckii 'pink'
Bacopa Caroliniana
Hemianthus callitrichoides 'cuba'
Tror ikke jeg skal prøve meg på Co2 ennå. Tror du jeg trenger extra lysskinne med en gang, eller vil det klare seg med de som følger med?
Sunriser..hmm..hørtes dyrt ut.. Men trengs det så.
Har noen litt lyskrevende planter fra før, og ønsker å fortsatt ha en fin rød-kontrast til det grønne og forhåpentligvis litt "plenmatte".
Nåværende planter som krever litt lys:
Hygrophila polysperma
Ludwigia Repens
Alternanthera reineckii 'pink'
Bacopa Caroliniana
Hemianthus callitrichoides 'cuba'
Tror ikke jeg skal prøve meg på Co2 ennå. Tror du jeg trenger extra lysskinne med en gang, eller vil det klare seg med de som følger med?
Postet 07.12.08 kl 10:47
Postet 08.12.08 kl 17:04
Postet 09.12.08 kl 16:46
Postet 11.12.08 kl 16:44
Inaktiv bruker

hei Øystein jeg har Ludwigia Repens i min 160 liter og i apistogrammakaret mit på 40 liter.og jeg kan at det er en av di jeg har hat med rødbrununderside på blt greieste bladene.og jeg kan apsolut ambefale deg å kjøpe deg Ludwigia Repens.jeg synes at di ikke er svært lyskrevene heler men det er min erfaring =
ps.Ludwigia Repens er å ganske hurtivoksene =
ps.Ludwigia Repens er å ganske hurtivoksene =
Postet 11.12.08 kl 17:48
Endret: 11.12.08 kl 17:52
Postet 12.12.08 kl 23:30