Pumper og vannstrømning

Jeg kjøpte for et par månedeer siden et 110 liters akvarium-sett. Pumpen som fulgte med var en underdimensjonert RENA 90 (for 90-liters kar, altså).

Jeg har anskaffet en Fluval 3+ med tilstrekkelig kapasitet og har tenkt å bytte ut RENA 90-åpumpen. De har nå gått en stund begge to for å bygge opp bakterier i filteret på Fluval'en. Nå er det egentlig tid for å ta ut RENA'en, men har begynt å lure på følgende 2 spørsmål:

1. Fremfor å kjøre med ett stort filter/pumpe, er det kanksje bedre å bruke to (mindre)? Da ha man jo f.eks. fortsatt ett inntakt når man renser filter på det ene av dem. Skulle noe skje med en pumpe så har man fortsatt ganske mye punpe-/filterkapasitet igjen. (På den annen side så støyer vel to pumper ofte mer enn én.)

2. Kjører jeg Fluvalen på full guffe har den jo en ganske så kraftig vannstrøm. Jeg lurer på hvordan man best plasserer pumpen og retter strømmen i karet?
For noen fisker står det i fiskebasen at de liker sterk strøm eller ganske stilledstående vann, men for mange står det ikke noe om dette, og jeg lurer da på hva slags strømforhold som er de riktige.

(Jeg har til nå prøvd å unngå å få for kraftig strøm, ved å la utblåsingen gå rett mot langveggen på tvers av karet, slik at jeg formoder strømmen blir spredt litt i begge retninger, fremfor å blåse ut langs etter en vegg slik at vannet presses i sirkulasjon med størst mulig fart i hele karet.)

Bruker man to pumper kan man vel også rette dem litt mot hverandre for å dempe strømforholdene noe,
Fluvalen vil nok få litt redusert gjennomstrømming etterhvert som den blir innkjørt så det er ikke sikkert du vil føle den er for kraftig så veldig lenge. Om det er områder i karet hvor sirkulasjonen er mindre, for eksempel bak røtter ol, så vil de fiskene som ikke liker for kraftig strøm holde seg der og motsatt, fisker som liker strøm vil holde seg der det er mest sirkulasjon. Regner med at du derfor vil få et visst innblikk i om det behøves mer eller mindre strøm i vannet. Vannstrømmen i Fluvalen kan også reguleres med hendelen på fronten om du skulle ønske mindre kraft i den.

Når det gjelder filtrering så er gjerne produsentene mer enn optimistiske når de setter anbefalinger mht størrelse på karene som filtrene skal håndtere. Det er ofte nødvendig å doble produsentenes anbefalinger for å få tilstrekkelig filtrering. Om det stemmer at Rena90 passer til 90 liter i følge produsenten så kan man plusse på produsentens anbefalinger for Fluval 3+, nemlig 130 liter, og deretter dele på to. Da får du 110 liter, dvs akkurat passe filtrering til karet ditt Jeg ville derfor satset på å kjøre begge to samtidig om jeg var deg. Dessuten er det, som du er inne på, ganske så smart med tanke på rengjøring.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap