Enda flere spørsmål.

Er nytt for meg dette her så jeg spør ivei.

Spørsmål 1:
Nå har vårt 180 liters akvarium stått i 3 dager siden jeg fikk det i hus.
Det fulgte med 50 liter av det orginale vannet som var hos forrige eier av akvariet. I dag målte jeg med strips og så at vannet inneholdt nitrit. Må jeg da bytte ut vann nå allerede etter 3 dager? Eller er det noen man bør holde seg til 1 gang i uka? Eller må jeg rense pumpa på noe vis? Det er en Eheim 2026.

Spørsmål 2:

Vi har en stim av Rødmunntetra og en med Neontetra gående i karet, men når vi mater, går de aldri opp og henter maten. Faktisk så er ingen av fiskene som er i karet oppe i overflaten å henter mat. De eneste fiskene som faktisk er oppe i overflaten er 3 stk Platy babyer på ca 6mm vi har flyttet over fra et annet kar det er litt trangt oppi. Man kan se hvilke fisker vi har her

Spørsmål 3:

Jeg har plassert utblås og innsug på det utvendige filteret som vist på bildet. Er det en kurant plassering eller der det en`bedre måte å ha det på?
Plussmedlem
Hvis du har nitritt i karet så må du bytte ofte. Gjerne hver dag.
Nitritt er skadelig for fisken.
Hvor mye nitritt målte du?
Du må ikke rense pumpa (filteret). Da blir det bare verre.

Rødmunntetra og neontetra går sjelden opp til overflaten for å hente mat.
Mine rødmunn og kardinaler gjør det aldri. De tar det som daler ned.

Utblåset kan du med fordel plassere vannrett rett under vannoverflaten. Da blir det mere bevegelse i vannspeilet.
Det bør også nevnes at du bør holde foringen på et absolutt minimum i tiden framover- en liten klype to ganger i uka, kanskje?

(Jeg ville normalt ha anbefalt minst én uke helt uten foring, men med yngelen så klarer jeg vel ikke overtale deg til det )
Nå står det jo ikke noe om hvor mye nitrit det var. det er bare en boks som er hvit på pakken og en som er litt rosa som det står kryss over OK på. Må vel skaffe et sånn skikkelig testsett. Bytta ut 30 liter nå. Så da må jeg fortsette med det fremover da sikkert.
Tilfeldig bekjentskap
© Marte Stensby
Reklame for plussmedlemskap