Hvite prikker

Hei, jeg har oppdaget hvite prikker på mine fisk. Nesten alle fisker er døde, det nærmeste eksploderte på kardinaltetraene. Jeg startet varmekuren på Fredag og avsluttet i går kveld, har nå planer om å kjøre en ny runde på Tirsdags kveld.
Men jeg har et spørsmål. Hvis jeg fjerner all fisk, det er bare 2 fisker igjen. Vil parasitten da dø etter noen dager eller vil den ligge i grusen til det kommer ny fisk og angripe igjen ? Er nå mest motivert for å tape de to siste fiskene og starte om igjen. Men hvordan drepe parasitten ?
Hvis det er hvitprikk, er det bedre å holde temperaturen oppe i en dag eller to til, og dermed gi dem én lang varmekur i stedet for to korte.
Parasitten lever både i grusen og i vannet. Det er kun når den er i vannet for å finne finne en ny vert at den kan drepes tror jeg. Derfor er det viktig å holde temperaturen oppe i 48-72 timer etter at de er forsvunnet fra fisken.

Og husk at du må ha temperaturen over 32 grader. Så uansett med eller uten fisk så bør du nok kanskje ha litt temperaturen høy litt til.
Etter min erfaring med hvit prikk parasitten og varmekuren så må kuren vare over 4-5 dager for å være sikker på at parasitten er kværket.
Sist jeg kjørte varmekuren så holdt jeg tempen over 32 grader i en uke.
Mistet 3 saeer men ikke noen andre fisker.
Store saeer liker dårlig temp over 32 grader. Tenker da på saeer som er 14-15 cm og større.
Hvis du fjerner all fisk vil parasitten forsvinne etter en tid, ja. Den er helt avhengig av en vert for å formere seg. Men du kan selvsagt ikke sette de gjenlevende fiskene tilbake i karet, uten at de er blitt behandlet. Da vil det hele starte på nytt igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap