Malawiciklider huler ++

Hei, jeg er akvarie nybegynner og har kuppet min sønn sitt lille 60l akvarium og kost meg masse med det.

Men for en stund siden kjente jeg ”litersyken” kom krypende og kjøpte meg ett brukt 250 liters akvarium. Til nå har jeg brukt en del tid på å pusse dette opp.
Det er nå tid for å begynne på interiøret og har i den sammenheng en del spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med:

Jeg har testet vann verdien i springen og ut fra hva jeg kan se passer det meg utmerket å lage en Malawi biotop.

1. Jeg har tenkt å bygge inn huler i isopor bakgrunnen (enten ved hjelp av imsdalflasker, krukker eller lignende). Hvor dyp bør en slik hule være, hva bør diameterne være og hvor stor skal åpningen være (for at den skal være ideell for malawiciklider).
2. Jeg har veldig lyst å ha arter som går bra sammen og med mange fine/ulike farger, er det noen som kunne tipset meg om en fin sammensetning.
3. Hvordan bør jeg sette de sammen kjønnsmessig, 1 hanne 2 hunner?
4. I ett 250 liters akvarium hvor mange malawiciklider er passe i ett slikt akvarium.


Mvh Robert Strand
RST
1. Jeg har tenkt å bygge inn huler i isopor bakgrunnen (enten ved hjelp av imsdalflasker, krukker eller lignende). Hvor dyp bør en slik hule være, hva bør diameterne være og hvor stor skal åpningen være (for at den skal være ideell for malawiciklider). 2. Jeg har veldig lyst å ha arter som går bra sammen og med mange fine/ulike farger, er det noen som kunne tipset meg om en fin sammensetning. 3. Hvordan bør jeg sette de sammen kjønnsmessig, 1 hanne 2 hunner? 4. I ett 250 liters akvarium hvor mange malawiciklider er passe i ett slikt akvarium. Mvh Robert Strand


1. Malawi trenger generelt ikke huler. Bare pass på at du har enten lavastein/kalkstein i klippeformasjoner så fiskene kan svømme inimellom der. De leker oftest i hullrommene bak steinene.

2. Hvis jeg skulle anbefalt noen enkle nybegynner malawier så må det blir Rød zebra, Aulonocara foreksempel denne og Golden.

3. Hvis du vil ha lek på malawien burde det være et flertall hunner i gruppen.

4. Det passer fint med en gruppe av hver av de 3 jeg har foreslått
1: Jeg vil anbefale deg å ha minst mulig bakgrunn (tynnest mulig) så den ikke tar dyrebar plass i akvariet. 250 liter mener mange er et minimum for malawi-ciklider, så derfor trenger du heller plassen til steinrøys osv.
De er dessuten mer interessert i huler som de kan svømme igjennom,
f.eks for å slippe unna hvis den blir jaget.

2: Pseudotropheus socolofi kan også anbefales.
Og
Pseudotropheus sp. ´Acei´.
Hvis du velger ciklider fra mbunas-gruppen så vil jeg anbefale deg å ikke ha andre malawi-ciklider (f.eks Aulonocara) sammen med dem når karet ikke er større enn 250 liter. De vil f.eks ha annen innredning (mere sand), men det er min mening I et stort akvarium kan man innrede for begge ciklide-gruppene.
3: Kommer litt an på art, men vanligvis 1 han og 2-3 hunner. Acei kan gå i liten stim. Kjøper du en del yngel/ungfisk så kan flere hanner gå sammen.
4: Kommer an på art igjen, men vil ikke anbefale mer enn 4 arter.
Tusen takk for hjelpen, da blir det ingen huler . Jeg skal bygge en "steinrøys" og sørge for at de får muligheten til å svømme litt innimellom steiner osv.

Da satser jeg på noen av disse artene, gleder til å komme i gang. Igjen tusen takk begge to, der har vært til stor hjelp.
Lykke til !

Kremt: Bilder blir godt mottatt
Bilde skal bli (tar 2-3 uker før det er ferdig for å ta vann idet)

har latt ting synke inn litt, bare for å oppsummere litt. 3-4 arter med 3-4 fisker (totalt 10 - 15 fisk) i hver art hvor en hanne i hver. Trenger ikke huler men, lager "steinrøyser" hvor de kan svømme innimellom steiner osv.

Jeg har lest ett annet sted at ca 5cm med sand på bunnen er passe, høres det fornuftig ut?

Og så lurte jeg på det her med steiner, jeg hadde tenkt å lete etter litt lyse rundede steiner i naturen, er ikke det så lurt? Bør man kjøpe de eller kan man gjøre en miks?

Mvh Robert
Inaktiv bruker
Går veldig bra å hente stein ute i naturen... jeg har selv gjort det i mitt 120 liters akvarium!
Huler er greit og ha også. Men ikke i bakgrunner som tar mye plass.

Shiramor laget en genial løsning på dette: Link til Shiramors pers. tråd
Nede på den tråden ser du når hun lager hule av ett avløpsrør bend.

jeg kopierte denne ideen (sorry shiramor )
Jeg stakk innom Obs bygg, kjøpte ett 80graders bend (som var noe lengre enn det shiramor brukte, og delte det i to.
Hadde ikke murstein men brukte skifer. Etter å ha limt hulen dekket jeg alt med silikon og sand og små kalksten. Når alt var ferdig herdet satt jeg hulen på plass og byggde steinrøysen over hulen. På den måten blir denne mer skjult.
(dette er også en av favorittplassene til mine malawi.)

Man kan bruke stein fra naturen. Det er bare viktig at du ikke bruker sten som inneholder metaller.

Tok ett par bilder av hulene for å vise hvordan mine ble.

Den som er i akvariet er ikke så lett å se. Men den ene åpningen ser du til høyre av røysen.
[External Image]

Dette er bilde av den andre hulen jeg holder på med. Har ikke blitt helt ferdig med den enda...
[External Image]
Veldig veldig fint, er redd jeg må kopiere litt her jeg også .

Planen min var opprinnelig å lage en liten steinrøys med mitt eget lille backup filter innebygget i kombinasjon med en sirkulasjonspumpe. Slik jeg ser det nå er at jeg må rett og slett evaluere hvor mye plass det tar og på en best mulig måte lage huler ganger osv.

Er det noen smart måte man kan se om steiner innholder metaller.

Igjen tusen takk for all hjelp
Hvis du har lyst til å gjøre det ordentlig ville jeg dratt til en dyrebutikk og kjøpt kalkstein. Kalkstein gjør at vannet blir mer basisk (høyere ph) og øke vannets hardhet. Dette for å lage stabil ph i vannet.
Alexus
jeg kopierte denne ideen (sorry shiramor ;) )


Hehe Bare artig det da, Alexus. Blir jo fin også den. Og artig å se andre sine varianter. Håper du og fiskene får glede av den

De hulene jeg har laget blir mye brukt. Både som gjemmeplass, soverom og elskovsrom Senest var et golden-par innom PVC-hula og holdt på med egglegging osv. I tillegg blir ikke steinrøysa så tung, og den ligger stødigere.

PVC, ja: Det var det eneste jeg fant som var godkjent for drikkevann. Tenkte da på evt. giftstoffer som plastrør kan avgi, så spør om det før dere kjøper plastrør.
Et par tips til: Husk å legge isopor eller liggeunderlag på glassbunnen FØR du legger grunn-stein (mener de nederste, gjerne store). Så legger du sand i karet, og så kan du legge i mere stein.
Jeg har endt opp med litt store, firkantige, men avrundete steiner jeg har funnet selv. De ligger godt og har ikke skarpe kanter (noe f.eks lavastein kan ha). Ulempen er at jeg må bruke tilsetningsstoffer for å få riktige vannverdier (pga for lite kalkstein).
Og hvis du vil at yngel skal vokse opp så sørg for sprekker på noen millimeter bare, mellom noen steiner. Evt en liten steinrøys bare for dem.

Stein med kråkesølv (svart glitter) og stein som ruster inneholder metall.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap