Malawiciklider huler ++

Hei, jeg er akvarie nybegynner og har kuppet min sønn sitt lille 60l akvarium og kost meg masse med det.

Men for en stund siden kjente jeg ”litersyken” kom krypende og kjøpte meg ett brukt 250 liters akvarium. Til nå har jeg brukt en del tid på å pusse dette opp.
Det er nå tid for å begynne på interiøret og har i den sammenheng en del spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med:

Jeg har testet vann verdien i springen og ut fra hva jeg kan se passer det meg utmerket å lage en Malawi biotop.

1. Jeg har tenkt å bygge inn huler i isopor bakgrunnen (enten ved hjelp av imsdalflasker, krukker eller lignende). Hvor dyp bør en slik hule være, hva bør diameterne være og hvor stor skal åpningen være (for at den skal være ideell for malawiciklider).
2. Jeg har veldig lyst å ha arter som går bra sammen og med mange fine/ulike farger, er det noen som kunne tipset meg om en fin sammensetning.
3. Hvordan bør jeg sette de sammen kjønnsmessig, 1 hanne 2 hunner?
4. I ett 250 liters akvarium hvor mange malawiciklider er passe i ett slikt akvarium.


Mvh Robert Strand
RST
1. Jeg har tenkt å bygge inn huler i isopor bakgrunnen (enten ved hjelp av imsdalflasker, krukker eller lignende). Hvor dyp bør en slik hule være, hva bør diameterne være og hvor stor skal åpningen være (for at den skal være ideell for malawiciklider). 2. Jeg har veldig lyst å ha arter som går bra sammen og med mange fine/ulike farger, er det noen som kunne tipset meg om en fin sammensetning. 3. Hvordan bør jeg sette de sammen kjønnsmessig, 1 hanne 2 hunner? 4. I ett 250 liters akvarium hvor mange malawiciklider er passe i ett slikt akvarium. Mvh Robert Strand


1. Malawi trenger generelt ikke huler. Bare pass på at du har enten lavastein/kalkstein i klippeformasjoner så fiskene kan svømme inimellom der. De leker oftest i hullrommene bak steinene.

2. Hvis jeg skulle anbefalt noen enkle nybegynner malawier så må det blir Rød zebra, Aulonocara foreksempel denne og Golden.