Prikk syken?

Ser at den ene fisken min har blitt "frynsete" på den ene finnen. Leste litt her inne og ser at de kan få noen hvite prikker som angriper finnen først. Litt vanskelig å se om det er hvite prikker eller om det er finnen som går i oppløsning. Kan det være prikkesyken? Kan den behandles med medisiner selv om jeg ikke er sikker på om det er det?
Ikke medisiner med noe mot noe du ikke vet hva er
Har du mulighet til å få tatt brukbare bilder og legge ut her, ville det hjelpe betraktelig på å få gitt en diagnose.

Hvitprikk er en parasitt.
Frynsete finner tyder mere på noe helt annet, nemlig en bakteriell sykdom som heter finneråte. Dette er altså to vidt forskjellige ting, og medisinene for de to er helt ulike og virker ikke på hverandre.
Siste alternativ er en sopp-sykdom, den setter seg helst i skadede deler av finner, f.eks. hvis fisken er blitt hakket på og bitt på av andre fisk. Da kan det gå soppinfeksjon i skadene. Det finnes medisin mot dette også.

Som du skjønner er det viktig å vite hva det er som er galt før man kan treffe riktige beslutninger og tiltak.
Nå med bilder av syk fisk
Nå har jeg tatt noen bilder der det kanskje går an å se litt ivertfall. Noen som vet hva dette kan være?
Hvitprikk er det ihvertfall ikke. Det kan være finneråte eller skade. Har det forverret seg den siste tiden? Du kan lese litt om finneråte og eventuell behandling her.
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Solem
Reklame for plussmedlemskap