Hvor mange timer lys pr dag?


Har gått til anskaffelse av timer til lysarmaturet.

Hvor mange timer lys pr dag?

Har gjort et søk men finner svar som varierer fra 6 til 12 timer.
Hva er riktig?

Plussmedlem
Riktig og riktig...tja...

Jeg har 10 timer med belysning. Det fungerer bra hos meg.
Men sånn ca.. Bob bob bob ikke sant
Når akvariet står slik at dagslyset kommer inn til det, regnes da dagslyset inn i den 10-12 timers sekvensen? Bruker å ha lyset avslått fra i 22-23 tida på kvelden til vi er hjemme fra jobb i 15-16 tida vi. Nå er det jo veldig mørkt ute på vinteren her oppe i trøndelag, og tilsvarende lyst på sommeren
Hehe
Det er enda mørkere i Mosjøen, har tenkt på akkurat det samme

Men dagslys kan man vel ikke unngå uansett. Uten at jeg vet det, fersking som jeg er, tenker jeg at dagslyset ikke teller som "timer lys".

Nå har jeg stilt timeren inn på 12 - 22.00.
Så blir det noen timer på kvelden. Jeg synes det er mest koselig med lys i tanken på kvelden, da det vises best


Jeg har som Geir, mellom 10 og 12 timer. Forsøker å holde meg på rundt 11 timer, helst ikke mer. Ser at i perioder der jeg driver med mye på akvarierommet på kveldstid og akvarielysene derfor er på fulle 12 timer, så har det lett for å trigge ekstra algevekst. Forbløffende hvor fort algene greier å breie seg plass... De merker økt lysmengde temmelig mye raskere enn plantene.

Jeg slår på lysene først langt ut på formiddagen, ikke før 12. Da slår jeg av igjen mellom kl 22 og 23 på kvelden, kanskje ved midnatt om jeg holder på med noe styr i akvarierommet og må ha lys for å se hva jeg driver med i akvariene Men jeg overstiger aldri 12 timer, da avslutter jeg heller det jeg driver med og fortsetter neste dag

Da har jeg vel gjort det riktig da, 10 timer med lys pr dag
grusomkis
Når akvariet står slik at dagslyset kommer inn til det, regnes da dagslyset inn i den 10-12 timers sekvensen? Bruker å ha lyset avslått fra i 22-23 tida på kvelden til vi er hjemme fra jobb i 15-16 tida vi. Nå er det jo veldig mørkt ute på vinteren her oppe i trøndelag, og tilsvarende lyst på sommeren :)


Mine akvarier står i et veldig lyst rom, og det merkes godt, for jeg har mye mer alger i karene som står på kontoret enn det ene som står midt inne i huset, for der har jeg aldri hatt alger.

Lyset i karene er kun på 8 timer om dagem, ble redusert fra 10 timer pga algene, men fremdeles har jeg mye mer alger her enn i det andre karet.

Noen av karene har ikke eget lys, og plantene trives helt fint kun i dagslys. Vurderer nå å mørklegge rommet til jeg står opp om morgenen, for soloppgang er kl 04:30, men lyset i karet slår seg ikke på før kl 10. Så jeg skal prøve å lukke persiennen slik at karet ikke får noe lys før kl 10.

Så ja, hvis rommet er veldig lyst påvirker det karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap