Platy yngel

Hei jeg har fått mine første platy yngel, har dem i eget aquarie. Lurer på om jeg burde ha noen Pansermaller og Sugemalle oppe i Aquariet sammen med dem ? Aquariet er på 28 liter. Håper på snarlig svar.
Nei, ikke putt noen flere fisk i det lille karet. Jo flere fisk, jo mere forurensning... og det betyr dårligere vannkvalitet. Yngel tåler ikke så mye sånt, de dør lett av forurensninger. De vokser best i rent og godt vann, og flere overlever, så det er viktig med gode vannbytterutiner hos yngel.

Du bør bytte vann enten hver eller annenhver dag, litt avhengig av dine fôringsrutiner. Har du mistanke om at du er litt for raus med maten, bytter du hver dag, ca 10-15%. Det skulle utgjøre kanskje 3 - 4 liter av vannet i det vesle karet. Sett gjerne vannet i en bøtte (ren, ikke til vaskemidler) hver kveld, så har det passe romtemperatur når du skal bruke det neste dag til yngelen.

Om du absolutt føler at du MÅ ha noe restespisende på bunnen i det lille karet, velg en eplesnegle eller to. De er utrolig effektive, og spiser alt de kommer over av rester Og så er de lette å fange, hehe

Har du forresten et innkjørt filter i dette yngelkaret ditt....?
Filter
Hei og takk for raskt svar!! Kjøpte Aquariet med alt tilbehør også filter, satte det i gang og det sto ca 3 dager før Platymamma ble flyttet oppi og 3 dager senere kom yngelen. Nå er det en del yngel ( litt vanskelig å telle, he he) men har tatt vannprøve og det var helt bra. Men noen som er med i Aquarieklubben mener det er bra og ha kanskje 2 Pansermaller oppi, men føler meg litt usikker på det. Synes det var en god ide og legge oppi Eplesnegler istedet, så takk for tipset, ikke lett å vite alt når man er nybegynner og vil gjerne gjøre ALT riktig !! Er jo også litt redd for å fore for mye, vet ikke helt når det gjelder yngel. Kanskje bedre med for lite enn for mye. Yngelen er ca 3uker gamle. Takker også for tipset om vannbytte, skal bytte oftere når det er yngel skjønner jeg. Takk igjen og så får jeg håpe det blir en del av dem som greier seg, skal gjøre mitt beste iallefall.
Hvilke vannverdier testet du? Siden filteret ikke er innkjørt vil du først få utslag på ammoniakk de to første ukene, deretter nitritt.

Dersom du allerede har et innkjørt kar anbefaler jeg at du gnir svampen fra filteret i yngelkaret grundig mot svampen i det innkjørte karet. Da slipper du å vente 4-5 uker på at yngelkaret skal bli innkjørt, og hvis du er heldig unngår du dårlige vannverdier.
Vann
Takker for tips . Ble anbefalt å bruke litt av vannet som jeg har i det store Aquariet 300liter opp i ynglekaret sammen med nytt vann. De testet det på Zoo butikken så jeg vet ikke hva de målte men sa at det var kjempefine verdier. Så jeg får håpe og tro at det går bra, de vokser utrolig fort og ser ut til å trives. Så jeg får bare følge godt med og lære etterhvert. Takk igjen.
Vannet inneholder ingen bakterier, de sitter i filteret.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap