- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- 75 liter.... hva må jeg ha?
75 liter.... hva må jeg ha?
skal få ny akvarie til jul
(har nå 20l som er hjem til 4 tetra, en snegl og masse guppyyngel (har gitt bort de store, siden det ble voldsomt med babyguppy :o )
akvariet jeg skal få er brukt, det følger med armatur med lys, og grus. så da må jeg ha ny filter. hva anbefaler dere?
og hva slags "kule" selskapsfisk ville dere hatt oppi karet? skal nok flytte over de 4 tetraene, hva er det som går overens med de? har lest litt om guppyer, og leser hele tiden at det må være helst 2 hunner på en han, men går det an å bare ha hanner eller blir de "gale" hvis de ikke har damer?
takk på forhånd
(har nå 20l som er hjem til 4 tetra, en snegl og masse guppyyngel (har gitt bort de store, siden det ble voldsomt med babyguppy :o )
akvariet jeg skal få er brukt, det følger med armatur med lys, og grus. så da må jeg ha ny filter. hva anbefaler dere?
og hva slags "kule" selskapsfisk ville dere hatt oppi karet? skal nok flytte over de 4 tetraene, hva er det som går overens med de? har lest litt om guppyer, og leser hele tiden at det må være helst 2 hunner på en han, men går det an å bare ha hanner eller blir de "gale" hvis de ikke har damer?
takk på forhånd
Postet 09.12.08 kl 19:34
Jeg regner med at du vil ha et innvendig filter. Da er FLuval 3+ et alternativ.
Anbefaler deg flere tetra. De bør jo være flere.
Hva slags tetra har du?
Greit å vite før man anbefaler andre fisk.
Anbefaler deg flere tetra. De bør jo være flere.
Hva slags tetra har du?
Greit å vite før man anbefaler andre fisk.
Postet 09.12.08 kl 19:56
Postet 09.12.08 kl 21:52
Postet 09.12.08 kl 22:34
Postet 10.12.08 kl 12:42
Du kan jo prøve deg på en liten ciklide for eksempel. Er flere fine innen apistogramma slekten som kan trives helt fint i 75l.
Apistogramma borelli
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1091
apistogramma macmasteri
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1115
er to eksempler det fint går ann å ha.
Sommerfuglciklider kan du og ha, både bolivianske og vanlige. De vanlige er riktignok litt mer sarte, jeg veit ikke hvor erfaren du er.
Apistogramma borelli
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1091
apistogramma macmasteri
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1115
er to eksempler det fint går ann å ha.
Sommerfuglciklider kan du og ha, både bolivianske og vanlige. De vanlige er riktignok litt mer sarte, jeg veit ikke hvor erfaren du er.
Postet 10.12.08 kl 14:49
Det er bedre (for fisken) om du konsenterer deg om noen få arter og ikke går for løsningen "litt forskjellig oppi der".
Fire neontetra er lite for en stimfisk. Noe mindre enn 10 bør du ikke ha.
20 stk vil ikke overbefiske karet i disse vannlagene
Og så kan du i tillegg f.eks. ha et par dvergciklider (som foreslått av Iron Man).
Yngel av dvergciklider er bestandig utsatt med tetra i karet, men du er vel ikke så interessert i oppdrett, antar jeg.
Hvis du ikke vil ha dvergciklider så kan du gå for en gruppe med corydoras.
8 - 10 stk av samme type går bra i 75 liter.
De to siste forslagene medfører også en anbefaling om sand i karet. Ikke grus.
Det finnes selvfølgelig andre alternativer
Fire neontetra er lite for en stimfisk. Noe mindre enn 10 bør du ikke ha.
20 stk vil ikke overbefiske karet i disse vannlagene
Og så kan du i tillegg f.eks. ha et par dvergciklider (som foreslått av Iron Man).
Yngel av dvergciklider er bestandig utsatt med tetra i karet, men du er vel ikke så interessert i oppdrett, antar jeg.
Hvis du ikke vil ha dvergciklider så kan du gå for en gruppe med corydoras.
8 - 10 stk av samme type går bra i 75 liter.
De to siste forslagene medfører også en anbefaling om sand i karet. Ikke grus.
Det finnes selvfølgelig andre alternativer
Postet 10.12.08 kl 15:47
bare et lite tips:
jeg var så dum at jeg glemte å sjekke kornstørrelsen FØR jeg kjøpte sand, den var selvfølgelig 0-2mm og nå sliter jeg med masse gørr og grums i karet .. De små kornene ble til gjørmevann, og nå har jeg styrt i to dager uten resultat. Dette prøver jeg altså å få hjelp til i egen tråd.
Men altså, den bør være større enn 0,4mm har jeg hørt, så for all del; kjøp riktig sand :P
Forresten:
Helt enig med Loomis, du bør få deg flere tetraer, som jeg selv skal så fort karet er innkjørt
jeg var så dum at jeg glemte å sjekke kornstørrelsen FØR jeg kjøpte sand, den var selvfølgelig 0-2mm og nå sliter jeg med masse gørr og grums i karet .. De små kornene ble til gjørmevann, og nå har jeg styrt i to dager uten resultat. Dette prøver jeg altså å få hjelp til i egen tråd.
Men altså, den bør være større enn 0,4mm har jeg hørt, så for all del; kjøp riktig sand :P
Forresten:
Helt enig med Loomis, du bør få deg flere tetraer, som jeg selv skal så fort karet er innkjørt
Postet 10.12.08 kl 20:07
Endret: 10.12.08 kl 20:08
Postet 11.12.08 kl 10:43
Postet 11.12.08 kl 10:54
Postet 11.12.08 kl 12:25
Postet 11.12.08 kl 20:33
Postet 12.12.08 kl 16:32