Cirax bioflow

Kjøpte meg en Cirax idag. Hørt mye bra om de.
Hvilke av svampene i Juwel filtret bør jeg ta ut og erstatte med Cirax?
Grov blå eller fin blå?
Du vet det kanskje allerede, men jeg understreker det for sikkerhets skyld:
du vet at du halverer filterets biologiske evne til å nedbryte nitritt om du tar ut halvparten av svampene og putter inn en splitter ny kassett med Cirax...?

Husk å klemme ut så mye gørr av svampen du tar ut som mulig, over filterkassetten med Cirax, slik at det renner mest mulig fine bakterier nedimellom kulene. Dette kan kanskje korte inn tiden det tar før en funksjonell bakteriekoloni er på plass i den også.

Har du kun blå svamper? Ingen grønne eller svarte altså?
Jeg ville tatt ut den filtersvampen som er finporet, ettersom de uansett går fortest tett. Det er bedre med en grovporet svamp siden vannet har friere bane til å strømme gjennom hele svampen da.
Nå har jeg Cirax, 2x grov blå , fin blå, grønn og hvit.

Burde funke.
Du kan sikkert bytte ut den grønne med en Cirax-kassett. Den er uansett brukt opp. Når den grønne er ny, inneholder den noen kapsler som er "bakt inn" i svampen. Disse går i oppløsning under vann, og skal etter Juwels påstander senke nitratverdiene i et akvarium. Nå er ikke nitrat noe stort problem for folk flest, og det er dessuten så godt som gratis å bytte vann (som er den aller beste metoden å senke nitratverdien på, dersom det skulle være behov for det

Den grønne svampen har nok fått noen filterbakterier etterhvert, så noe nytte har den jo selv om den ikke har kapsler lenger inni. Men om jeg ikke husker feil, er de relativt finporede, de grønne nitratsvampene.

Plussmedlem
Ja, det stemmer.
Den grønne er nokså finporet.
Jeg ville også ha skiftet denne med Cirax.
ok.
Så dere anbefaler å skippe den grønne. Ikke erstatte den med en ny hver 6. uke som Juwel anbefaler?
Plussmedlem
Ja.
Tviler sterkt på om den er så veldig effektiv.
I tillegg så tror jeg ikke at du har noe stort "nitrat"-problem i karet heller
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap