Utrolig lei av sanden!

Nå har jeg holdt på i to dager, og vannet er ikke klarere en eneste plass..
Jeg kom innenfor tabben og kjøpte sand med så små korn at det ble gjørme i vannet, jeg har skiftet ut nesten alt vannet 2 ganger uten resultat ...

Nå er jeg rett og slett dritt lei, er det noe som helst jeg kan gjøre? Eller må jeg bare vente, eller må jeg bytte ut all sanden?

Gitt om jeg er lei altså :P

Takk på forhånd (:
Så finkornet sand som du beskrev i en annen tråd her, ville jeg ikke brukt i akvarium. Når sånn sand kommer i vann, vil den tette porer i filtermaterialet, gufse opp for et godt ord, og bli altfor kompakt og tett til at planterøtter vil trives i den.

Kjøpte selv feil en gang, fikk en sekk med sand i korn str. 0,33 mm, og den var så finkornet og tettpakket under vann at plantene aldri greide å slå røtter eller vokse der (røttene ble kvalt). Og filteret i det karet... Det var et sorgens kapitel, for alle porene i svampen ble stadig tettet av ørsmå sandkorn, med dårlig vannkvalitet og problemer som resultat.

Jeg ville rett og slett byttet ut sanden før problemene ble for store, var jeg deg. Riktignok en møkkajobb, det skjønner jeg, men jeg tror nesten du bare må gjøre det.

Normalt bruker jeg Rådasand med korn str. 0,4 - 0,8 mm. Den er passe

Da blir det ekstra mye drittjobb på meg

Får ta ut sanden, jeg gidder ikke rote meg opp i slike problemer, mona

Takk for hjelp!
Kan være greit å bruke hevert til å fjerne sand.

Dersom du vasker grusen/sanden som skal oppi på en grei måte, kan du ta den oppi mens fiskene er i. Bruk da et litermål og ta litt og litt nedi, eller bruk en trakt og en tykk slange (fungerer best til sand.)
Jeg bruker også veldig fin sand i noen kar, og har ingen problemer med det. Men det blir jo aldri klart vann "av seg selv" når man har fylt på sand eller plantet om planter etc.
Da setter jeg en powerhead på et slikt hurtigfilter (Ikke så kraftig powerhead at sanden virvles opp).

[External Image]

Det inneholder et filtermedium som tar nesten alt av de bittesmå partiklene som bidrar til uklart vann. Etter noen timer, eventuelt etter en natt med dette i karet (renses eventuelt en gang underveis) er vannet nesten helt klart.

Kan kjøpes f.eks. hos Aquamanias (Kr. 65,-), og kan brukes nesten uendelig mange ganger om det skylles godt etter, eller under, bruk.
Hvilken Link til elsagt riktig powerhead jeg trenger ?:P
Alle disse powerheadene passer.

I utgangspunktet vil jeg si du bør velge så kraftig pumpe som mulig (det går fortere med sterkere pumpe), men det avhenger av størrelsen på karet og i hvilken grad du klarer å hindre utblåset å virvle opp sanden.
Noen ganger bare legger jeg hele greia på bunnen, og lar utblåset gå rett opp (det spruter da helt opp i i dekkglasset om pumpa er kraftig nok.)

I en 160 liter bruker jeg en 660 l/t eller en pumpe på 1200 l/t. Sistnevnte er nok i kraftigste laget. Må da koble en bit hageslange til utblåset og lede dette til et sted i karet, og mot bakveggen, slik at sanda ikke ble virvlet opp.

Lykke til !
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap