Tror jeg trenger litt assistanse her =s

Heihei.
Jeg har kjøpt meg ett akvarium for ca 2 uker siden. Jeg fikk beskjed om at dette skulle stå ca 3 dager før jeg kjøpte fisk. Jeg vet foreløpig ikke så mye om akvariedrift, men har prøvd å lese meg frem til en del. Men jeg har noen spørsmål som jeg håpet jeg kunne få noen svar på.

De første fiskene jeg kjøpte var 4 Guppy, 4 rød rødmunntetra, 2 kuhlii-ål, 10 Neon tetra, og en slags sugemalle som jeg ikke finner navnet på noen steder :P

Dagen etter var 9 av 10 neon tetra døde 4 satt fast i pumpen
Sugemallen var død og en rødmunntetra var død.

Den siste neon tetraen døde dagen etter.
Jeg tenkte at pumpen kanskje var for sterk men det går ikke ann å stille på den, å den fulgte med akvariet så jeg regner med at den ikke er for sterk?

Jeg har ikke så mye fisk i akvariet nå men jeg ønsker meg jo flere, men er litt skeptisk på å kjøpe ny fisk ettersom flesteparten døde sist. Er redd for at det var noe jeg gjorde galt?
Jeg lot posen flyte i 30 minutter så fyllte jeg vann fra akvariumet opp i posen, derreter lot jeg posen flyte mens den var åpen i ca 15 minutter, så slapp jeg fisken ut.
Det var dette jeg fikk beskjed om å gjøre i butikken.

Resten av fisken jeg har ser ut til å trives veldig godt. Men jeg ville helst hatt noen flere rødmunntetra ettersom de skal være minimum 10? Det er i alle fall det jeg har hørt.

Jeg ønsker jo at fisken skal trives å vil lære med hva jeg skal gjøre så de får det godt.

Håper på noen akvarister der ute som kunne hjulpet med litt :P

Setter stor pris på all hjelp =D
Hei, kanskje du kan fortelle litt om hvor stort akvariet ditt er, og hva filteret/pumpa som fulgte med heter? Hvor lenge er det siden du satte opp akvariet?
Akvarier bør stå i minst 4 uker før man forsiktig putter fisk oppi. Dette for at filteret skal kunne opparbeide seg nok bakterier til å kunne hanskes med avfallsstoffene som fisken produserer. Iom. at du allerede har puttet fisk oppi det blir du nok nødt til å belage deg på ganske hyppige vannbytter for å redusere mengden giftstoffer. Anbefaler deg også å kjøpe dråpetest for nitritt for å følge med på vannverdiene en stund framover.
Her er en artikkel om oppstart av akvarium som er veldig grei lesning samt en artikkel om vannverdiene.
Det er lurt å vente med å introdusere flere fisk inntil akvariet er innkjørt.
Ønsker deg lykke til
Et akvarium må innkjøres. Filteret trenger tid til å opparbeide en god bakterieflora. Derfor skal et akvarium stå uten fisker i tre til fire uker. Gå inn på artikler og se under akvarieskolen,dær finner du oppstart av akvarium. Men jeg er sikker på at du får mange gode svar fra folkene hær inne.

Synes virkelig synd i deg,for jeg tror du er blitt lurt av mennesker som vil tjene penger på din manglende erfaring. Mange som har gått i den fellen. Lykke til. Hilsen fra en færsking
Men nå er det jo fisker oppi der,så bytt vann en tid fremover til vannverdiene er mer stabile.
Tusen takk for svar. Ja det ser kanskje ut som jeg har blitt litt lurt da Har spurt om det meste i butikken da jeg ville gjøre alt riktig for fisken sin del.

Skal sette meg ned å lese linken jeg har fått

Akvariet er på 50 liter, fikk beskjed om å starte med ett lite ett før jeg gikk over til noe større.

Pumpen heter Fluval. På boken som følger med akvariumet står det Fluval 1/2/3/4 plus. Vet da ikke hvem av disse jeg har

Har også en varmekolbe som er like høy som akvariet, denne står på 26 grader, men gradene i vannet ligger alltid på 28. Kan dette være pga lampen? Synes den også avgir ganske mye varme.
Problemet da er at hvis jeg demper demperaturen på kolben så vil vannet bli mye kaldere når jeg skrur av lyset om kvelden?

I akvariet har jeg nå 8 planter, da jeg fikk inntrykk av at dette var ganske viktig pga Kuhlii-ålen. Noen av disse vokser ikke så veldig bra

Men ålen ser ut til å trives ettersom det står at de skal være veldig sky, men de er ute å svømmer når jeg mater de å sånn.

Beklager hvis det blir veldig mye dumme spørsmal. Men ønsker jo at fisken min skal ha det bra.
Jeg fylte foresten AquaSafe i vannet når jeg hadde det oppi. Å har det i vannet når jeg bytter vann.

Og EasyBalance har jeg i vannet en gang i uken.

Vet ikke om dette har noe å si?
I ditt første innlegg skriver du at det er ca to uker siden du kjøpte akvariet ditt. Dette betyr at akvariet nå er i den verste fasen av innkjøringen, med giftig nitritt i vannet. Det tar enda tre uker før du bør sette inn noen flere fisk. Det er veldig viktig å bytte vann hver dag nå fremover, for å tynne ut den giftige nitritten. Den er dødelig om den står ubehandlet.
Alt du kan gjøre er å vente på at filterbakteriene dine skal komme skikkelig i gang, og en koloni av de viktige bakteriene er på plass i filteret. Disse bakteriene håndterer giftstoffene avfallet i et akvarium produserer.

Jeg tenkte jeg kunne forklare litt om dette for deg, så vet du mer hva dette dreier seg om

Filteret er det viktigste akvarieutstyret du har, og det skal behandles deretter Tenk alltid på at bakteriene i svampene er levende organismer, og at de derfor skal behandles forsiktig. Dreper man dem med en voldsom rengjøring og vask i varmt vann, starter man fra scratch igjen med filteret og får nitritt i akvariet på nytt.

Filtersvampene skal ikke røres til stadighet. Kun når du ser at filterutblåset på pumpen har fått synlig svekket kraft (svampene er da tette av gørr), skal du ta ut filteret og forsiktig klemme ut den verste gørra i en bøtte med akvarievann. Når det er gjort, setter du dem raskt tilbake på plass, setter filteret tilbake i akvariet og plugger i kontakten igjen med det samme. Filterbakteriene tåler hverken tørke eller høy varme, og heller ikke langvarig strømstans ettersom disse bakteriene krever sirkulasjon og oksygen for å leve. Det får de av vannet som hele tiden strømmer forbi filtermaterialet når pumpen er i gang.

Innkjøring av et filter tar ca 33 - 35 dager. Eller fem uker omtrent. Når det er sagt, så er bakteriefloraen ganske skjør i starten, og tåler ikke plutselige hopp i avfallsbelastningen. Dvs du kan ikke hive oppi en haug nye fisk på en gang. Du bør kjøpe noen få om gangen og gradvis øke belastningen filteret må ta seg av. Da rekker filterbakteriene å øke i antall i takt med den økte avfallsmengden.

Når man har akvarium, bør man kjøpe seg en plastbøtte eller to, som kun skal brukes til akvariebruk. Helst bør den være i en farge som avviker fra husets rengjøringsbøtte slik at ingen kan ta feil. Hos oss f.eks. har husets renholdsbøtte rød farge, mens alle mine akvariebøtter er hvite. For fisk er rester eller spor av rengjøringsmidler meget giftig! Man bør derfor aldri bruke en bøtte som er brukt til rengjøring.
For å forhindre alle sjanser for at noen tar feil bøtte, skriv gjerne utenpå bøtten med sprit-tusj: "Kun til akvariebruk!"

Så vil jeg gjerne at du kjøper deg to viktige vanntester til akvariet ditt:
en dråpetest for nitritt, og en dråpetest for ph. Velg gjerne Tetra, det er et kvalitetsmerke, og de fleste zoobutikker fører dette. Still gjerne spørsmål her om det er noe du ikke forstår med testingen, men det er såre enkelt; fyll 5 ml akvarievann prøveglasset, drypp noen dråper fra testflaskene oppi, og les av resultatet (som vises med farge).
Tusen takk for en god forklaring. Jeg skjønner jo nå at akvariet egentlig burde stå en del lenger.

Hvis jeg bytter vann daglig, hvor mye bør jeg da ta ut? Kan jeg fortsatt risikere at den fisken jeg har igjen vil dø? Selvom den ser frisk ut?

Å bør jeg fylle på AquaSafe når jeg bytter vann ? Ettersom jeg skal gjøre det såpass ofte?

Jeg får dra til byen å kjøpe meg en dråpe test. Så håper jeg at dette vil hjelpe.
Bytt ca 1/3 av vannet hver dag, og fyll på med vann som er ca like varmt som akvarievannet er. Det kan være lurt å bruke aquasafe, i hvertfall hvis du fyller med lunkent vann rett fra springen. (Varmtvannstanken har en del sporstoffer i vannet som du gjerne vil nøytralisere for fisken sin del.)

Dersom du har ei svær bøtte stående, kan du fylle kaldt vann fra springen i den, og la den stå til dagen etter før du fyller på, slik at temperaturen er ca romtemperatur. Mange måter å gjøre det på.
Når du kun bruker iskaldt vann fra springen er det som regel ikke nødvendig å bruke aquasafe, i allefall ikke med godt norsk kommunalvann
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap