Eplesnegle

Hvordan ser man en eplesnegle unge eller hva det het? Jar sett en liten snurring/ runding som kryper oppover glasset i en plast kopp jeg har med litt grus.

Hvor lenge er sneglen liten uten hus?


Er det vanlig at sneglen flyter ut av huset? Er sneglen død når den flyter ut av huset?

Skifter denne snegle typen hus og hvor fort skjer det?



Jeg er helt ny ang snegle, kjøpte mine 4 første nå på fredagen før helgen.

Takk!
Chihuahua
Hvordan ser man en eplesnegle unge eller hva det het? Jar sett en liten snurring/ runding som kryper oppover glasset i en plast kopp jeg har med litt grus.


Her finner du mye info om eplesnegler.

Chihuahua
Hvor lenge er sneglen liten uten hus?

Eplesneglene legger egg i en klase over vann, den ser ut som babymais. Når eggene klekkes er babyene miniatyrkopier av forledrene, det vil si med hus.

Chihuahua
Er det vanlig at sneglen flyter ut av huset? Er sneglen død når den flyter ut av huset?


Jeg har ikke opplevd blant mine snegler at de har forlatt huset. De som har dødd har blitt spist av andre dyr i akvariene mine, rett fra skallet.

Chihuahua
Skifter denne snegle typen hus og hvor fort skjer det?


Skallet vokser i takt med sneglen, de bytter ikke hus.


Hvis du kun har hatt sneglene i 4 dager er det ikke en babysnegle du ser. Eplesnegleegg trenger minst 2 uker på å klekke, og legges over overflaten så de er lette å få øye på.

Eplesnegler overlever ikke uten skall.

Det du ser er nok en form for pestsnegle, eller planarie, eller noe annet som lever i karet ditt. Det er svært vanlig at man har andre dyr som lever i akvarier, og ikke noe å bekymre seg for.
Så en snegle kan ikke ha blitt parret i dyrebutikken og legger egg når jeg får de hjem?

Har du noen et bilde eggene så jeg kan se hvordan de er?

Hva skjer om jeg flytter eggene fra akvariet og over til en annen plass?

Kan eggene bli spist av andre fisk eller voksen sneglen?


Jeg var innom dyrebutikken i dag, og der så jeg samme som jeg ha i mitt akvarium. De sa det var sikkert en plante snegle som spredd seg fort. så nå håper jeg det kun er denne ene jeg ha, som nå er borte. Litt rart den har overlevd i karret etter jeg skiftet grus. Har ikke kjøpt nye planter etter jeg skiftet grus. Kun fått nye fisk.


Ps: ang første svar så kan jeg ikke engelsk, så kan ikke få lest svaret på den engelsk linken jeg fikk.
Chihuahua
Så en snegle kan ikke ha blitt parret i dyrebutikken og legger egg når jeg får de hjem?


Jo, det er fullt mulig. Men siden det tar fra 2-4 uker før eggene klekkes, er det nok ikke eplesneglebaby du har.

Chihuahua
Har du noen et bilde eggene så jeg kan se hvordan de er?


I linken du fikk av meg; rett under bildet av eplesneglen på toppen av siden er det en knapp det står "norsk" på. Trykker du på den, får du siden på norsk, og omtrent nederst på siden er det bilder av egg og unger

Chihuahua
Hva skjer om jeg flytter eggene fra akvariet og over til en annen plass?


Eggene må være fuktige, men ikke under vann, da drukner de. Det beste er å la de være der foreldrene la de, eller legge de på en bit isopor som flyter i vannet. Da holdes de fuktige.

Chihuahua
Kan eggene bli spist av andre fisk eller voksen sneglen?


Siden eggene legges over overflaten ser jeg ingen fare for at fisk spiser disse. Har heller ikke hørt om at voksne snegler spiser eggene, her hos meg har de fått være i fred.

Chihuahua
Jeg var innom dyrebutikken i dag, og der så jeg samme som jeg ha i mitt akvarium. De sa det var sikkert en plante snegle som spredd seg fort. så nå håper jeg det kun er denne ene jeg ha, som nå er borte. Litt rart den har overlevd i karret etter jeg skiftet grus. Har ikke kjøpt nye planter etter jeg skiftet grus. Kun fått nye fisk.


De overlever mye, disse rakkerne. Vil anbefale å fjerne de du kommer over, om så det er bare én du ser. De har en tendens til å dukke opp fra intet

Chihuahua
Ps: ang første svar så kan jeg ikke engelsk, så kan ikke få lest svaret på den engelsk linken jeg fikk.


Ingen problem, bare spør om det du lurer på så får du nok svar

Jeg er ikke vant til snegler så det høres rart ut at de legger eggene i lokket.
Da detter nok egene ned i vannet når jeg åpner lokket.
Chihuahua
Jeg er ikke vant til snegler så det høres rart ut at de legger eggene i lokket. Da detter nok egene ned i vannet når jeg åpner lokket.


Eggene sitter godt fast, de ramler ikke ned sånn uten videre.
Måtte skrape løs en eggklase på lørdagen, da de hadde lagt eggene oppi armaturen, over dekkglasset. Der hadde de nok tørket inn, så jeg la de oppå pumpa som stikker opp over vannet
Her er linken til applesnail.net.

Rett under bildet av snegla er det en knapp det står "norsk bokmål" på... klikk på den så kan du lese alt på norsk
Her er et bilde av eplesnegleegg. Bilde 1 er klasen slik den er ut mesteparten av tiden (fargen kan variere) og bilde 2 er eggklasen 2-3 dager før den klekker.
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Aa
Reklame for plussmedlemskap