Sera wels-chips

Jeg mater algespiserne mine med sera wels-chips, men synes det er vanskelig å vite hvor mye jeg skal gi dem. Har 3 sebraciclider, 3 blå delfinciclider, 5 corydoras, en perlegurami(stakkars han har nettop blitt enkemann) og to vanlige algespisere som jeg ikke husker navnet på (en malle-type). Alle de andre fiskene går også løs på chipsene så jeg vet ikke om algespiserne får noe som helst. Får de andre for lite siden de spiser den maten? Hvor mange flak skal jeg putte oppi. Har brukt å mate en gang om dagen.
Har du alle disse fiskeartene i samme akvarium? Eller har du fler akvarier enn ett?
Eh jeg har alle i et akvarie...vet at det ikke skal være slik. Men jeg kjøpte akvarie og alt utstyr av en som tydeligvis ikke hadde peiling. Altfor mange fisk og helt feil typer i sammen. "Innredningen" var heller ikke bra. Så planen er å gjøre noe seriøst med hele opplegget.

Men akkurat nå må jeg bare finne ut hvor mye jeg skal gi av den maten.

*jobber med saken å rydde i akvariet*
Om du mater algespiserne etter at lyset er slukket så er det lettere for at de får ha maten i fred. Er de andre fiskene dine ekstra plagsomme så kan du i tillegg prøve å dytte de under planter eller annet hvor fiskene som bruker synet har vanskeligheter for å finne de, men hvor de nattaktive mallene lett oppdager de.

Litt vanskelig å anbefale mengde mat til mallene når jeg hverken vet art eller størrelse, men en halv tablett i døgnet kanskje. Maller kan også få agurk, avskallede frosne erter eller andre grønnsaker et par ganger i uken istedenfor tabletter. Agurken flyter så tyng den ned med å putte skaftet på en skje, eller noe lignende, gjennom den og husk å fjerne det som ikke er spist dagen etter. Enkelte maller er også avhengige av tre i kostholdet så du bør sørge for å ha en rot i akvariet som de kan gnage på.

Bra du planlegger å dele opp fiskene dine til mer riktige omgivelser. Det kan gå bra en liten stund, men fisk som lever i feil vannverdier kan bli lettere syke og/eller få forkortet levetid. Ikke alle som er klar over dette og mange dyrebutikker er heller ikke flinke nok til å informere. Ønsker du mer informasjon om fiskene og deres behov så finner du det i fiskebasen under kunnskap øverst på siden, men det visste du kanskje allerede
Tante Astrid
Ønsker du mer informasjon om fiskene og deres behov så finner du det i fiskebasen under kunnskap øverst på siden, men det visste du kanskje allerede :)


Tusen takk for svar. Ja jeg har lest litt i fiskebasen. Men må nok lese enda litt mer og så må jeg overbevise mannen om hvilke fisker som skal ut hehe. Jeg vil beholde corydorasene. Mens han syns ciclidene er tøffest. Skal se vi ender opp med hvert vårt akvarium etter hvert.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap