Bobler eller ikke bobler?

Jeg har et 128liters juwelakvarium, og jeg lurer på hvilken effekt luftslanger med bobler har i akvariet? jeg har bare en sirkulasjonspumpe som filtrerer vannet, men er luftboblene for å få ekstra oksygen i vannet, eller er det bare pent? (Har sett dette på div. bilder.)
De fleste bruker det mer som pynt, tror jeg. Men det gir jo mer bevegelse i vannoverflaten også, og med det økes oksygenopptaket i akvariet. Selve boblene som slippes ut av brusesteinen, har ingenting å si nede i akvarievannet. Det er først når de kommer til overflaten og sprekker der, og med det skaper bevegelse i selve vannspeilet, at akvarievannet opptar oksygen.


Jeg bruker dette med bobler bare hvis jeg er nødt Dvs hvis jeg har problemer med overflatehinne i et kar. Da vil en luftestein effektivt fjerne det i løpet av minutter.
Det kan også være greit å vite at med økt sirkulasjon i overflaten så skjer det ikke bare en tilførsel av oksygen, men også utlufting av co2. En viss mengde co2 er nødvendig for at plantene skal trives. Ønsker du å lykkes med planter så bør du derfor ikke ha altfor mye sirkulasjon i overflaten.

I tillegg til å se pent ut så er det anbefalt å sette på ekstra sirkulasjon ved medisinering og også på de varmeste sommerdagene. Medisiner kan nemlig hindre opptak av oksygen og når det gjelder varmt vann så holder det dårligere på oksygen enn kaldere vann. Det er derfor ikke dumt å ha en slik luftpumpe stående i tilfelle du skulle få behov for den selv om du ikke bruker den til daglig.
mona o
De fleste bruker det mer som pynt, tror jeg. Men det gir jo mer bevegelse i vannoverflaten også, og med det økes oksygenopptaket i akvariet. Selve boblene som slippes ut av brusesteinen, har ingenting å si nede i akvarievannet. Det er først når de kommer til overflaten og sprekker der, og med det skaper bevegelse i selve vannspeilet, at akvarievannet opptar oksygen. Jeg bruker dette med bobler bare hvis jeg er nødt :-) Dvs hvis jeg har problemer med overflatehinne i et kar. Da vil en luftestein effektivt fjerne det i løpet av minutter.


Takk for tips ang overflatehinna. har slitt litt med det en periode. Fikk det bort på noen minutter! Takk!
Hm.. jeg har en vinkel på pumpestrålen min som gjør at vannet blir løftet opp og lager en bølge som tar med seg luftbobler ned i vannet og lager en fin strøm rundt i akvariet og tilbake til inntaket... elvepesten min vokser så mye at jeg har luket planter 3 ganger allerede! jeg tror jeg må kjøpe fisker som liker litt strøm...
Rettelse: jeg har et 180 liters juwel akvarium. ikke 128
Tante Astrid
Det kan også være greit å vite at med økt sirkulasjon i overflaten så skjer det ikke bare en tilførsel av oksygen, men også utlufting av co2. En viss mengde co2 er nødvendig for at plantene skal trives. Ønsker du å lykkes med planter så bør du derfor ikke ha altfor mye sirkulasjon i overflaten. I tillegg til å se pent ut så er det anbefalt å sette på ekstra sirkulasjon ved medisinering og også på de varmeste sommerdagene. Medisiner kan nemlig hindre opptak av oksygen og når det gjelder varmt vann så holder det dårligere på oksygen enn kaldere vann. Det er derfor ikke dumt å ha en slik luftpumpe stående i tilfelle du skulle få behov for den selv om du ikke bruker den til daglig.


Men danner ikke fisker og andre organismer i akvariet tilstrekkelig med co2 for at plantene vil trives? Hvis jeg har nok fisk?
For lite sirkulasjon kan gi for lite oksygen til fiskene og for mye sirkulasjon kan føre til at det blir for lite co2 til plantene. Det hjelper ikke med tilsetning av co2 engang om vannet bruser såpass i overflaten at det piskes ut igjen før plantene har en sjanse til å nyttiggjøre seg tilskuddet. Med nok planter i god vekst så produseres det oksygen også, men veksten stagnerer om det blir for lite co2. Stikkordet her er altså balanse, ikke for mye og ikke for lite

For de som har akvarier med lite planter så spiller ikke dette så stor rolle. Se for eksempel på malawi-oppsettene hvor det er kraftig sirkulasjon og lite planter. Det at det er lite planter er en av grunnene til at det ofte anbefales hyppigere vannskift i slike akvarier siden det ikke er planter der som forbruker nitrat.
Ja alt handler vel om den perfekte balansen, akkurat som i naturen
Morsomt å få det til..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap