Hvordan kan man se humøret til gullfisken?

Jeg har nettopp fått kjøpt meg en gullfisk, men er verken sikker på at den trives eller ikke. Så er det noen tegn på å se humøret til han?

-Lasse
Lasse L.
Jeg har nettopp fått kjøpt meg en gullfisk, men er verken sikker på at den trives eller ikke. Så er det noen tegn på å se humøret til han?


Et sikkert tegn på at den trives er at den smiler.

En frisk og sunn gullfisk svømmer hit og dit, og smaker på alt den ser.
Tusen takk for svaret
Men jeg er bekymret litt for gullfisken! Det ser ut som han er lite i bevegelse, og sånt. ser ut for å være lei seg. Er det fordi han er i en bolle? For han ikke har venner i nærheten? eller er det rett og slett for jeg har nettopp kjøpt fisken og den er kommet på en ny plass?

Er ikke sikker på at akkurat du kan hjelpe meg, men det hadde vært fint!
Gullfisken din er nok desverre lei seg både for at han har kommet til en ny fremmed plass, og ikke minst for at den lever i en liten bolle (som er alt for liten til den) og for at den ikke har venner sammen med seg. Anbefaler deg sterkt til å få deg et større akvarie m/filter til den. Da skal du se den blir å trives mye bedre.
...og akvariet bør helst være godt over 100 liter, for å være stort nok til den fiskearten som du har valgt.
Alle fisker blir glade og lykkelige når de har STOR NOK PLASS OG SVØMME PÅ og ikke blir stappet ned en liten trang sak.......... god jul
Jeg regner med at det ikke er filter i bollen din. Jeg vil derfor anbefale at du nå til å begynne med starter med å skifte ut halvparten av vannet hver dag. Uten filter dannes det nemlig giftstoffer i vannet som kan få fisken til å se slapp og ulykkelig ut.

Som de andre her inne i tråden din skriver så er egentlig en liten bolle altfor liten til en gullfisk, eller fisk i det hele tatt. En slik bolle kan derimot huse noen reker eller snegler så sant den får et filter eller du er flink til å skifte vann i bollen.

Når det gjelder den fisken du allerede har så er det altså veldig viktig at du skifter litt av vannet hver dag, men ikke mer enn halvparten. Om du ikke får skaffet den et stort akvarium etterhvert (minimum 100 liter) så kan du kanskje tenke over om du heller bør levere den inn til butikken igjen eller omplassere den til noen som har større plass. Kanskje du, eller familien din, kjenner noen med hagedam som kan overta den til våren? Frem til da så får du sørge for nok friskt vann til fisken slik at den overlever til du finner et bedre hjem til den.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap