Når teste

Inaktiv bruker
Ingebjørg
vannet?


Hei.

Har du lest dette her?

Det er skrevet en masse om oppstart av akvarie her inne på forumet.

Det er bare å søke informasjon, og lærerikt er det også
Hvordan tenker du ?
Hvor ofte, natt eller dag ? Blir litt vanskelig å svare når du nesten ikke skrive noe. Men jeg rekner med at det var hvor ofte en bør teste.

Det er mange meininger under dette tematet, selv tester jeg ca 3 hver uke og hver uke rett etter oppstart av akvarium pga. høy nitritblomstring da. Noen tester hver andre uke mens andre tester nesten ikke i det hele tatt.
Kommer helt an på

Er vel ganske vanlig å teste ganske ofte i et nyoppsatt kar. Følge med på filterinnkjøringen, og se om noe av innredningen påvirker vannet (f.eks røtter som senker PH).

Litt senere har i hvert fall jeg testet nitrat jevnlig så jeg ser hva slags vannbytterutiner som vil holde nitratet i sjakk.

Etterhvert blir du ganske godt kjent med akvariet og vannet og trenger ikke teste så ofte lengre. Ser jeg noe mistenkelig med fiskene er vannkvalitet første tanke, så da drar jeg frem testene for å sjekke at det ikke er noe muffens der.

Ellers har jeg lagt merke til at PH i krana kan endre seg, så jeg prøver å teste Ph rett fra krana med jevne mellomrom, spesielt om våren og høsten.

Men dette er det mange meninger rundt, og neppe noen fasit på
Jeg tester aldri innkjørte kar, med mindre det ser ut til å være noe galt eller filteret har vært avslått pga strømbrudd osv.

Nyoppsatte kar testes ietter en dag eller to, og deretter etter en uke, men hvis det ikke er utslag på ammoniakk eller nitritt en uke etter kickstart gidder jeg ikke å teste mer.

Ved innkjøring av kar over 4-5 uker ville jeg testet hver dag dersom det er fisk i karet, og 2 ganger i uka dersom det er fiskeløs innkjøring.
det beste er å hvertfall vite verdiene i vannet før du putter fisken oppi. og teste etter for de nye fiskene kan gjøre litt om på verdiene i karet
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap