Karantene kar

Etter å ha lest mye om sygdom,skal jeg kjøpe et akvarium bare til karantene av nye fisk og syke fisk....
Men der er vist delte meninger hvor mange liter og hva som skal være i det av planter,grus osv... Noen som kan hjelpe??
Hvor lenge skal en fisk man kjøper være i karantene,før man slipper den fri sammen med de andre fisk? (noen sier 2 uker andre sier 6 uker).
Tja, størrelsen på karantenekar kommer veldig an på hva slags fisk du liker. Liker du guppy, og kommer til å kjøpe inn det i nærmeste framtid, trenger ikke karet å være større enn 30-40 liter, men liker du scalare og diskus, og diverse andre store fisk sier det seg selv at karet bør være en god del større.

Du trenger ikke ha så mange planter i det, men litt er greit så fisken får gjemmesteder. Grus trenger det heller ikke å være, hvis du har tenkt å bruke dette karet som oppdretts og sykdomskar heller, med bar bunn er det lettere å holde karet rent. Som du skjønner, trenger ikke karantenekar å være så veldig vakre. Jeg for min del bruker kun ei plastkasse med rot og planter oppi

Karanteneperioden for innkjøpt fisk bruker jeg å ha på to uker, karantenetid for syke fisk er helt til fisken er frisk igjen.
akkurat som maretard sier. men hvis jeg skulle hatt et karantene kar så ville jeg hatt reker og snegler oppi, bare for å ha litt liv i det når det ikke er unger eller syke oppi der. men også litt dumt HVIS du kjøper syke fisk daXD
fiskeren
akkurat som maretard sier. men hvis jeg skulle hatt et karantene kar så ville jeg hatt reker og snegler oppi, bare for å ha litt liv i det når det ikke er unger eller syke oppi der. men også litt dumt HVIS du kjøper syke fisk daXD


Derfor karantenekaret liksågodt kan være ei plastkasse:p
eh? ja men skal fortsatt ha en pumpe å kolbe og mat selvom det er et plast kar og lys hadde sikker ikke skadet
Pumpa kan gå i et annet kar i mellomtida, og kolba kan man bare ha liggende=) Noen spesielle lyskrav er det ikke. Maten er den samme som ellers:P
Jeg ville hatt meget begrenset innredning i karantenekaret. Poenget med karantene er ikke bare at du skal sette fisken der i en viss tid og så hente de opp når tiden er gått; du skal også kunne observere fisken spesielt grundig i denne perioden for å komme evt. sykdom i forkjøpet. Om du da har gjemmesteder er det sannsynlig at du ikke får observert fisken godt nok, spesielt på bakgrunn av at syk fisk jo har en tendens til å gjemme seg bort.

Selv syntes jeg det ser litt trasig ut med et helt tomt kar til karantene så jeg har litt grus og noen stengelplanter i, men ingen røtter eller store steiner. Jeg pleier å ikke ha på lys når jeg bruker det som karantene for at fisken skal få så mye ro som mulig. Det er også viktig, som med alle kar, at karet ikke står på et sted hvor det er mye trafikk foran; f.eks. i nærheten av gangen eller et annet sted i boligen hvor man går mye frem og tilbake foran.

Hvor lang karantenetid avhenger av hvilke og hvor mange sykdommer du ønsker å utelukke; selv så praktiserer jeg 6-8 uker. Størrelsen på karet kommer an på som flere er inne på, hvilke fisk du skal ha og antall.
Jeg tror jeg går for et 63 liter....(så et på tilbud)og får litt planter og grus i.
Jeg skal bare ha småfisk i (levende fødende).
Det med å ha snegle i,kan snegle få de samme sydomme som fisk?(jeg må vel ha noe til å spise opp litt alger og matrester).

Tilfeldig bekjentskap
© Jo Stenersen
Reklame for plussmedlemskap