Kampfisk hann og hunn ødelegger hverandre hele tiden - tips?

Startet opp med akvarieting for rundt en måned siden nå cirka. Har ikke lest om akvarier i det hele tatt før nå, har kun brukt generell kunnskap tidligere.

Jeg har 2 60 liters akvarier, og planen var og ha kampfiskene i ett, og Gurami, Guppy og slikt i det andre.

Det gikk ikke så bra. I begynnelsen var kampfisk hannen etter hunnen hele tiden.

Etter rundt en uke, tok dette slutt. Veldig brått. En morgen da jeg kom ned for å mate fiskene, var hele hannen oppspist, og lå helt i overflaten, og den slet noe voldsomt med å komme seg fremover.
Jeg var da kjapp med å legge hunnen i det andre akvariet (hvor jeg har maller og en Gurami).

Nå idag, er hannen helt fin igjen, og trives veldig godt uten hunnen. Sammen med hannen har jeg 2 SAEr, 2 andre fisker med rød hale (se bilde 1) og 2 åler/slanger + noen eplesnegler.

Sammen med hunnen har jeg nå 3 maller, 1 Pleco, 1 Gurami og noen eplesnegler.

Men, jeg skulle gjerne hatt hann og hunn i samme akvarie, da jeg hovedsaklig vil ha kampfisker i akvariet(/ene), og da må det yngel til. Kommer det yngel, så blir de flyttet til 300 liters akvariet.

Så, hva kan jeg gjøre for å rette opp i dette? Jeg vil si at hunnen er den mest aggressive, da hannen er utrolig passiv slikt som det er nå.

Vil en ny hunn hjelpe? Hvis jeg skaffer en hann til og legger alle 3 kampfiskene i samme akvarium, vil hannene drepe hverandre, og så vil hunnen gå etter vinneren? Vil et større akvarium hjelpe? (100 liters f. eks?)

Og, dette har vel ingenting med tråden min å gjøre, men jeg har hørt at mange legger en agurkskive oppi akvariet, hva hjelper dette?

Huff, ble et langt innlegg dette midt på natta. Men, det er det feriene er til.

Siden man kun kan legge ved 3 bilder i posten, legger jeg heller opp bildene på PhotoBucket. På den måten får jeg lagt ved flere bilder, samtidig som jeg slipper resizen

Skal imorgen (senere idag heter det vel) omarrangere planter og skaffe meg noen nye planter på Mandag, slik at fiskene får skikkelig med skyggeplasser + legge inn en rot til dem.

Beklager kvaliteten, tatt med mobilen.

Begge akvariene
http://i365.photobucket.com/albums/oo93/JarleAkva/28122008069.jpg

Akvariet med kampfisk hann
http://i365.photobucket.com/albums/oo93/JarleAkva/28122008053.jpg

Ål/slange
http://i365.photobucket.com/albums/oo93/JarleAkva/28122008059.jpg

Ukjent fisk med rød hale
http://i365.photobucket.com/albums/oo93/JarleAkva/28122008056.jpg

Akvariet med kampfisk hunn
http://i365.photobucket.com/albums/oo93/JarleAkva/28122008054.jpg

Pleco + Gurami
http://i365.photobucket.com/albums/oo93/JarleAkva/28122008037.jpg
Hann-kampfisker bør kun gå sammen med hunn-kampfisker etter at hannen har laget et skumrede. Hunnen(e) bør fjernes fra karet etter at eggene er lagt. Se her for erfaringer rundt kampfiskoppdrett. Kampfiskhanner går generelt sett dårlig sammen med annen fisk, og trives aller best alene. To hann-kampfisker skal ikke i samme kar, men to hunner kan fungere fint sammen.
Har hatt samme problem som deg, hadde en hann og to hunner i et 150l. Det begynte veldig greit men så begynte hannen å gå løs på ene hunen og drepte hun, etter en stund begynte hunne som var igjen å gå løs på hannen, men nå er den siste hunnen vekke, tror han har drept hun og, det går også et par andre fisk oppi der. Det beste du gjør er å holde de avskilt, men hunnen går greit i sammen. Og les linken han over har med i innleget sitt. Lykke til
Mulig du har to hanner... Unge hanner blir ofte oppfatte som hunner... Er dette en mulighet?
Jeg trur det er en hann, hunnen skal ha en hvit litt utstående prikk i buken, har denne det?
MrE
Så, hva kan jeg gjøre for å rette opp i dette?


Du kan starte med å lese litt mer om kampfiskers sanne natur først
Jeg skjønner ikke helt vitsen med å prøve og trasse gjennom noe som går på tvers av deres natur... Du kan ikke "rette opp i" en fiskearts naturlige atferd.
Og de heter kampfisk for en bestemt grunn, vet du

Hunn- og hann kan begge være like aggressive og morderiske. Noen få akvarister har vel flaks og får spesielt fredelige individer som kan gå sammen. Men det hører til unntakene, og er ikke akkurat det man skal satse pengene sine på...

Du bør satse på å ha dem i hvert sitt akvarium på permanent basis, og kun sette dem sammen under overvåking etter at de er godt kondisjonerte.

Ha kampfiskene dine i separate akvarier, og fôr dem godt (og da snakker vi ikke om bare flakfôr....) De bør være alene i hvert sitt kar uten andre fisk under kondisjoneringen. De liker også varmt vann, gjerne på slutten av tjuetallet og opp mot tredve grader. Om du legger forholdene til rette for lek spesielt i hannens akvarium, så vil han en vakker dag kanskje lage et skumrede. Det betyr at han håper på damebesøk, og da kan du sette hunnen i en gjennomsiktig boks flytende i karet hans. Da kan de se hverandre, men ikke drepe hverandre om kjemien feiler. Når hunnen får loddrette striper på kroppen, er hun også klar for lek, og da kan du (under overvåking) slippe henne ut til hannen.

Lek mellom kampfisker er ofte hardhendte og voldsomme greier, og noen får litt frynsete finner underveis.

Hunnen må fjernes med en gang leken er over, ellers er det risiko for at hannen dreper henne når hun er tom for egg.
mona o
Ha kampfiskene dine i separate akvarier, og fôr dem godt (og da snakker vi ikke om bare flakfôr....) De bør være alene i hvert sitt kar uten andre fisk under kondisjoneringen. De liker også varmt vann, gjerne på slutten av tjuetallet og opp mot tredve grader.


Kan du forklare hva du mener med kondisjoneringen?

Har kampfiskene fordelt i 2 60 liters akvarier, temperaturen i begge er 27 grader. De er sammen med en del andre fisker.

Hvis jeg går til innkjøp av et større akvarium, 200 liters, vil kampfisken ha nok gjemmesteder (med rette innredningen) til at de ikke ødelegger hverandre så enormt?

Ellers, så får jeg vel begynne med variert kost. Har kun matet dem med flakfor nå, siden jeg fikk dem.

Kampfisken, den jeg tror er en hunn, har 2 tråder langt fremfover finnen på buken, og i enden av begge disse trådene, er den hvit. Er det dette som menes med hvit stilk på buken.

Skal se om jeg får til bedre bilde, kampfisken gjemte seg mye bak i akvariet når jeg tok bilde, og det er ikke alltid like lett å ta bilde gjennom akvarieglass med mobilen.
Har nå skaffet noen skikkelige bilder av kampfisk hunnen. Merk at på noen av bildene er ikke akvarielyset brukt, men en lommelykt som ikke lyser direkte på fisken.

Se bildevedlegg.




Kondisjonering:

Å få fisken i en slik forfatning at den vil leke. Skille kjønnene fra hverandre, og gi god, variert mat med mye protein et par uker pleier å gjøre susen. Det krever mye energi å lage egg, så hunnen er avhenging av god mat en stund for å stimulere eggproduksjon.

Det hvite under buken er egglederen. Det ses som en bitteliten hvit prikk i endetarmsåpningen på fisken.
Inaktiv bruker
hei MrE den kapfiskhua di kan å vere en senhan det sjer oftte at noen haner i kulet fårkler seg som damer får å ikke få juling jeg har faktisk oppdaget ta det sjede en gang med meg og når jeg gide den bort til en i klasen min så fikk den plutseliglangefiner og det var helt sikkert en sen hand =

http://akvaforum.no/forumimage.cfml?imgs=21784_279544_1.jpg,21784_279544_2.jpg,21784_279544_3.jpg&nr=3&uri=/images/forum/

Det hvite som finnes under, fremme på den fisken der, er det dette som kjennetegner at det er en hunn?
Bildene er for uklare til at jeg klarer å se.

Men dette hvite er altså som et lite "rør" på kanskje 1 eller 2 mm som stikker ut av analåpningen til fisken (altså samme sted som bæsjen kommer ut :p). Det er ikke snakk om en farge på finner eller kropp.
Vel, på min fisk er det en finne som er delt i 2, altså 2 tråder som henger ned, rett foran glattfinnen (finnen på buken). I enden av disse trådene, er fisken hvit.

Ser på Svein sin hjemmeside at den typen kampfisk jeg har er ikke Betta Splendens, men en Betta persephone. Vil dette by på noen problemer? Vil en Betta Splendens og en Betta persephone klare å pare seg?

For the record:

Hunn Persephone kampfisk:

http://home.c2i.net/svein_antonsen/images/photoalbum/17b.jpg

Hann Persephone kampfisk:

http://home.c2i.net/svein_antonsen/images/photoalbum/17.jpg

Eneste forskjell jeg ser på dem, er at hunnen har en bitteliten hvit strek på den ene tråden på buken. Er det dette som er kjønnsfortellende?
Aner ikke angående mulig blanding.

Tror du har misforstått dette med det hvite kraftig Jeg ser at fisken din er hvit på enden av finnene, men det har ingenting med det hvite jeg snakker om å gjøre

Det hvite du snakker om er jo bare farge. Det jeg snakker om er en fysisk ting.

Altså. Hunnfisk legger egg. Og før de skal legge disse eggene, kommer det et "egglegger-rør" til syne i analåpningen deres. Ikke et langt type sugerør altså, men en liten "tupp" på kanskje et par mm. Og fargen på dette røret, som da eggene kommer ut gjennom, er hvit. Så dersom du ser en slik hvit "tupp" ved analåpningen på din, ja da kan du hvert fall være sikker på at det er en hunn.
MrE
Ser på Svein sin hjemmeside at den typen kampfisk jeg har er ikke Betta Splendens, men en Betta persephone. Vil dette by på noen problemer? Vil en Betta Splendens og en Betta persephone klare å pare seg?


Du har ingen Betta persephone, såvidt jeg har klart å tyde utifra bildene du har lagt frem. Det er en vanlig kampfisk hunn; Betta splendens.

Skjønner ikke hvorfor du styrer med å skulle se etter denne hvite eggleggingstuppen hunner har. Det er jo en klar og tydelig forskjell på dine, de ser definitivt ut som hann og hunn.
Å skille kjønn ved å gå etter eggleggingspunktet er noe man gjør på svært unge kampfisk, f.eks. hvis man har et helt kull og skal skille hanner og hunner fra hverandre. Som unge har de ikke utviklet slørfinner enda, og hannene kan da til forveksling ligne hunnene.
Jeg vil bare vite ting helt sikkert, sånn at en dag så er en av kampfiskene mine døde..

Er nok en hunn, selvom jeg ikke klarer å finne denne analtuppen.
MrE
Jeg vil bare vite ting helt sikkert, sånn at en dag så er en av kampfiskene mine døde.. :)


Fullt forståelig, jeg er sånn jeg også - vil vite ting helt sikkert Det verste jeg vet er å ikke vite sikkert hvilken art en fisk er. Da blir jeg stressa, hehe.

Men jeg tror altså at du kan ta det med ro, du har en hunn og en hann av Betta splendens. De liker bare ikke hverandre, og det er ikke unormalt for kampfisk. Det er sånn de er.
De er en såkalt solitærfisk, dvs i naturen lever de helt alene, uten andre kampfisk i nærheten. Da slåss de, om de møtes. Evt stikker den svakeste av. Men i et akvarium har de jo ikke samme muligheten, det er ikke særlig mange steder å stikke av til for plassen er begrenset. Det er derfor lurt å dynge på med så mange planter som mulig, særlig flyteplanter. Det liker de, og hannene ligger ofte i overflaten blant flyteplantene og bare spaner Der hviler de og føler seg hjemme og trygge.

De eneste gangene de tillater en annen kampfisk å komme inn på territoriet sitt, er når de sysler med planer om å pare seg (leke og legge egg, som man sier ang. fisk).

Flyteplanter gir også skjulesteder for en hunn den dagen du bestemmer deg for å sette dem sammen (etter den metoden som er beskrevet ovenfor), noe som er viktig hvis kjemien mellom dem skjærer seg.

Nevnte for deg tidligere at enkelte akvarister er heldige og få tak i unntak som bekrefter regelen; noen eksemplarer av Betta splendens med et fredelig og rolig gemytt, dvs at de tåler synet av hverandre og lever i fredelig sameksistens i samme akvarium. Ikke to hanner, men en hann med kanskje flere hunner. Men hunnene kan være like krakilske som hanner, og drepe hverandre eller hannen.
Uansett er dette med mange Betta S sammen helt utenom det vanlige, og ikke typisk kampfisk-atferd
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap