Natur-rot i akvariumet?

Vis man F.eks Man er ute så finner du en fin rot så tar du med den hjem og vasker den veldig godt med lunket vann kan man ha den i akvariumet da?
Inaktiv bruker
jeg bruker røter fra naturen uten problemer =

ps.men jeg fåretreker jo di jeg finer i et vann fremfor i skæven =
Jeg er svært skeptisk til alt jeg finner selv. Liker ikke ting som kan klusse til vannkvaliteten min Jeg bærer 27 bøtter vann opp og ned en trapp hver uke for å holde den fin, så... hehe

Det er mye å ta hensyn til når du finner røtter selv. Forurensing fra biltrafikk for eksempel. ferske røtter kan også avgi mye næring til vannet og gi deg problemer med mye nitrat og infusorier. Eller de kan råtne for fort og gi deg problemer pga det.

Så vidt jeg har skjønt, skal en først plukke røtter i naturen, bør de plukkes fra myrområder, der de har ligget i surt myrvann i årevis. Men, siden jeg er så forsiktig av meg har jeg ikke satt meg inn i dette skikkelig. Jeg kjøper mine på dyrebutikken og kan i hvert fall være sikker på at ingenting skader fiskene mine. Om enn noen kroner fattigere

Men det kommer nok noen innom tråden som ikke er så "pysete" som meg og som kan utdype hva du bør se etter og hva du bør ligge langt unna. Noen treslag er også så myke at de går i oppløsning raskt, mens andre er hardere og varer lengre (og derfor er tryggere å bruke)
Inaktiv bruker
som elin sier så skal man ikke bruke ferske røter =
Inaktiv bruker
når man bader i vann og elver om sommeren så går det and å fine røter mens man dyker =
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap