Vannskifte for nybegynnere

Lurte på et par ting ang. vannskifte - første gang er man vel litt usikker...:

Regner med at man må ha samme temp på nytt vann som i akvariet?
Er det greit å bruke varmtvann fra krana? Synes å huske å ha hørt en gang at vann fra varmtvannstanken ikke er bra å få i seg...? eller må det varmes på andre måter?

Kan man ta vann rett fra krana i akvariet, eller bør det stå en stund eller tilsettes noe? Ser det er masse "flotte" tilsetningsting man kan kjøpe, men endel er vel sikkert unødvendig, virker ikke som folk her på forumet er veldig overbevist om virkningen av alle disse... (f.eks. midler som gjør at du kan ha i fisk med en gang o.l....)

Har jo ingen fisker ennå, så det er vel ikke så mye jeg kan få drept oppi der...
Dte meste av tilsetninger er unødvendige. I det minste bør vannet testes og deretter ta en vurdering av hva som er nødvendig å tilsette. Bare for å ramse opp et par-tre eksempler:

1. Aquasafe.
Brukes ofte i utlandet, da mange land ikke er velsignet med så bra vannkvalitet som vi har. Er laget for å fjerne kobber og andre tungmetaller fra vannet. De fleste mener dette er unødvendig i Norge. Jeg bruker en dæsj i rekekarene mine ved vannbytte siden reker er svært ømfintlige for kobber. Men det er et valg jeg har tatt. Mulig det er helt unødvendig

2. Salt
Ferskvannsfisk trenger ikke salt. Kan brukes ved sykdomsbehandling i enkelte tilfeller, men ikke nødvendig (og kan faktisk være skadelig for maller og corydoras) i et ferskvannskar.

3. Øke eller senke PH.
Har du sør-amerikansk fisk som helst vil ha ph på 6,5 og PH i krana er 8 bør du nok vurdere å senke ph (i kontrollerte former). Eller om du har malawi som vil ha ph 8, og har ph 6 i krana. Kort sagt: Om du trenger å klusse med ph kommer an på hva den er, og hva du trenger at den skal være.

Så: vannbytter.

Her er det like mange meninger som akvarister. Mange mener det er utrygt å bruke varmtvann fra krana, så jeg tar ikke sjansen på det.
Om sommeren kan jeg godt ta kaldt vann rett fra krana, da holder tempen her en 13-14 grader. Men om vinteren når den holder 5 grader synes jeg det blir for kaldt.

Jeg har kjøpt en 50 liters balje som jeg fyller om kvelden dagen før vannbøtte. Plugger i en luftpumpe med brusestein, så kan evt. klor luftes ut over natta, mens vannet blir romtemperert. Det er måten jeg gjør det på, men det finnes mange andre også. vet mange bruker slike runde, 30 liters vindunker til å mellomlagre vann. Men ikke alle har muligheten til å ha baljer stående, selv om det bare er et døgn hver uke

Uansett metode bør det byttes 30 % vann hver uke fra og med den uka fisk ankommer karet
Plussmedlem
Det er mange måter å skifte vann på.
Noen bruker kaldt vann rett fra krana.
Andre bruker temperert vann fra varmtvannsberederen.
Videre er det flere som "mellomlagrer" vannet over natten. Vannet blir da romtemperert.

Selv bruker jeg kjølig vann rett fra springen. Temperaturen synker 2 - 4 grader i akvariet, men det er ikke noe problem for mine fisker.
Vi bruker temperert vann rett fra krana, det har aldi vært noe problem for oss i allefall! bruker aquasafe, for å fjerne klor og div metaller.
jeg bruker og vann rett fra krana, litt temperert, og det har aldri vært noe problem her heller
ikke her heller. Men har tenkt på å la vannet ligge i en balj eller noen annet over natta før den dagen jeg bytter på.
Jeg bruker iskaldt vann rett fra krana og tempen synker litt men ikke mye. Kaldtvannskifter (som det kalles) trigger mange fisk til lek. Det er mange fisk som leker, legger egg, og/eller parer seg under regntid og kaldtvannskifte skal visstnok stimulere regntiden. I tilleg så kan man fore hardt i en liten periode

Dette gjelder spesielt Corydoras. Mine leker ofte dagen etter eller noen timer etter kaldtvannskifte.
Bruker stort sett kun kaldt vann fordi slangen er koblet til en kaldtvannskran. Om jeg bruke temperert vann f.eks ved veldig store vannskifter (som da jeg måtte tappe ca 350 liter utav 530 literen da midtstaget datt av..) bruker jeg aquasafe.
Takk for mange fine svar!

Skjønner at det (som med det meste) er flere måter å gjøre ting på, men med svarene her og litt surfing i forumet har den verste usikkerheten roet seg.

Gleder meg nå til å få oppi noen fisk om noen uker og regner med at jeg skal klare dette uten at de skal lide for mye for min uvitenhet...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap