Litt bløtt vann - hvilke fisker?

Jeg er nybegynner og har satt opp et kar på litt over 90 liter som nå står og venter på å bli klart for å ta imot de første fiskene.

Har også et lite kar på 25 liter hvor det bor 5 neontetra som jeg lurer på å flytte over i det nye karet. De ser ut til å trives bra der de er, men bør vel være flere og ha større plass.

Har forholdsvis bløtt vann i springen: 3 dH. I det lille karet har jeg målt 4 dH og i det store 7 og 5 (med dråpemålesett fra Tetra). Vet ikke hvorfor det har ligget høyere i det store karet enn springvannet. Har engelsk sjøsand, endel steiner og tre røtter pluss 5 store og 2 små planter der.

Så er spørsmålet: Hvis vannet stabiliserer seg på 3-4 dH, hvilke fisker bør jeg ha? Ph er 7,5 i springen og i begge karene.

Har lurt på maller + guppy, platy og/eller gul molly. Må alle disse ha hardere vann?

Vil helst ha fisk som tåler hardheten fra vannverksvannet i.o.m. at jeg er nybegynner og ikke har lyst til å begynne å "fikse" vannet ut over å tilsette aquasafe.

Alle gode forslag er kjærkomne.
Du bør flytte dem over til det nye akvariet når det er klart. Å ja dem fiskene du nevnte her kan ha 9 i dh.
Hvem trives i så fall neontetraene med, som tåler bløtt vann
Takk for raskt svar.

Hvis jeg flytter dem over, tenkte jeg å kjøpe noen flere neontera eller kadinaltetra. Men hvem kan de i så fall gå sammen med som tåler dH 3-4?
Jeg vill anbefale deg å søke her. Der kan du bare skrive inn de vannverdiene du har og str på kar +++ så får du opp hva fisker som kan passe for ditt kar.
Tusen takk
Det var jo helt genialt. For et fantastisk bra nettsted.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap