Grått vann :s

har et 112 liters kar med veldig grått vann, går litt opp og ned men er da ganske lite pent og se på,

sand bunn (biltema sand), 4 røtter og xx antall planter er det eneste som er i karet utemom fisk,

har en utvendig fluval 205 og innvendig eheim 2010, fluvalen står så det er masse bølger i vann overflaten og eheimen står noe lavere,
tar daglige vannbytter for tiden og prøvd mørklegging i 4-5 dager uten forbedring, mener nå jeg ikke forer for mye heller.

tatt alt jeg har funnet av vann tester og alle viser at vannet er tipp topp,
vannet er bra i ca 2-4 timer etter vann bytte så er det like grått igjen,

ingen fisk har blitt syke/død og karet har vært sånn en god stund men ikke tenkt noe mye på det, men synes nå det skal være klart vann så det blir litt penere og se på osv
Det har skjedd med meg å. jeg hadde 9 fisker alle døde bort sett i fra 2 fisker. Du må nok legge dem i et annet kar og så bytte alt vannet og skjylde dekorasjonene. Du må!!!!!! ta dem ut vis det stinker i karet det var det som skjedde med meg. For vis det stinker i karet så blir fiskene fort forgiftet.
vannet har vært sånn i noen uker, INGEN fisk har blitt syke eller død,

stinker ikke,
Jeg ville prøvd med en ny mørkelegging. Du skal ikke fore når du mørkelegger og karet kan godt stå i en uke i mørket. Bruk et sort laken eller noe stort så hele karet blir dekket. Du skal ikke bytte alt vannet. Det vil mest sannsynlig ikke hjelpe mer enn noen timer uansett. Det kan være biltamasanden som avgir farge. Prøv å rote litt i den før neste vannbytte så du får ut mest mulig grums. Hvor lenge har karet vært i gang?
karet har vell vært igang i ca 1 mnd eller noe, akk tømt karet helt for vann og sand siden jeg skulle ha det på bord, så all sanden er rotet rundt i + at 50-150 sandsnegler tusler rundt og gjør sitt,

men har biltema sand i de 2 andre karene mine, og de er helt krystall klare så tror ikke det er sanden heller,
og på mørklegginga hadde jeg 2 gamle gardiner liggende over så var helt mørkt der og fora ikke på de dagene,

men kommer det ikke inn noe andre råd så prøver jeg en ny uke med det, ^^
Karet er veldig nystartet....

Det er ikke unormalt at det blir oppblomstring av infusorier i et nystartet kar, spesielt ikke når det er fisk i det slik at det blir matet. Bakteriekulturen er ikke stabil enda.

Det kan være derfor mørkleggingen ikke virket første gang. Fór minimalt (og da mener jeg ikke daglig engang) en stund fremover for å gi filteret mulighet til å balansere seg. Du kan godt prøve en ny uke med mørklegging og null fóring også.
Platy-fan
Har du målt PH,Nitrit,GH og DH?


alt er målt og er riktig,
tok med vann på dyrebutikken her for og teste og bare så jeg var sikker på at ikke jeg gjorde noe feil og alt var topp
Hvor mye vann bytter du? Jeg er også eni med Elin H.
Vi har satt i gang 4 kar totalt.. vannen har i starten i alle akvariene (den første uka) vært grått.. jeg spurte hos en dyrebutikk, og det var helt normalt i starten, og det ville forsvinne etterhvert.. det var den biologiske prosessen som satte i gang..

Hvor lenge lot du det stå før du hadde oppi fisk?
karet har vært igang med eheim pumpa i 2 år ca,

men har stått og gått her i litt over 1 mnd, og til og begynne med så jeg at det var sand og luft som ikke hadde lagt seg men nå er det mere et grått teppe over hele karet
ja hværken jeg, han jeg kjøpte det av eller dyre butikkene rundt her skjønner noe

ikke sålenge de 2 andre karene er krystall klare, med samme vann, filter matriale osv
du sier at karet har stått i 2 år før det ble startet opp på nytt.
hadde du slikke problemer før flytting av karet?
er det noe nytt i karet som ikke var der før flytting?
hvor lenge var pumpen ute av drift før den ble koble inn på nytt etter flytting?
pumpen var ute av drift i noen få timer, og karet var ikke sånn før flytting, var ny sand og røtter etter flytting, men var bra i 2 uker eller noe tenker jeg, så ble det helt grått, og har vært sånn i 2-3 uker nå,

men kjøpte annet filter til fluval pumpen som skulle ta bort missfarging osv igår og ser ut til og bli bedre nå,

men veit ikke hvor bra det er for andre vann verdier og kjøre på karbon filter for lenge? om det er som kull at det blir for rent eller noe?
Noen få timer kan være nok til at bakteriene har dødd (spesielt i utvendige filtre, de tåler mindre enn innvendige filtre som er senket under vann).

Skal du skifte filtermasse, ikke skift alt på en gang, husk at du vil ha levende bakterier i filtrene som kan bryte ned avfall.

Kull er sikkert greit nok, men tviler på at det hjelper mot infusorier. Kullfilter må skiftes minimum en gang hver måned, ellers blir de mettet og slipper ut igjen alt de har samlet opp, noe som ikke er bra.

Kullfilter brukes stort sett kun etter medisinering for å fjerne medisinrester. Vannet i Norge er så bra at det er ikke nødvendig å konstant ha kullfilter. Karbon og kull er vel det samme, tror jeg.
Siden du sier verdiene er bra.. Hva er verdiene?
husker ikke akk nå men kan måle dem senere idag,
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap