Hva kan eg gjøre?

etter 12t med fisk i akvariet, er botn dekket med avføring!

eg har sett på slik slange på dyrebutikken som suger opp vannet men suger ikkje opp steinen, men renser den. men eg har jo 0,1-0,7 mm, og da lurer eg på om den suger til all sanden, siden den er så tynn og fin kornete

noen andre som har råd?
Jeg bruker den samme slangen som jeg bruker når jeg tapper ut vann (jeg har også finkornet sand i karene mine).

Når jeg tapper ut vann i en bøtte via slangen og hevertprinsippet, så holder jeg slangen en cm eller to over bunn. På den måten blir det løse oppå sanda med vannet ned i bøtta, mens sanda blir liggende. Noen få korn blir med ut i ny og ne (hvis slangen kommer for nære), men det er så lite at det merker jeg ikke noe til
men skal ikkje filteret suge opp avføringen?
Det suger nok ikke opp alt. Men jeg skal innrømme at etter bare 12 timer var det der voldsomme mengder. Kanskje filteret er for svakt og ikke sørger for nok sirkulasjon? Jeg aner ikke. Men mine kar ser ikke slik ut etter flere måneder en gang :p

Har du en malle eller flere forresten? Disse er noen fæle avføringsmaskiner :p
har 20 neon tetra og 2 ancistrus
Da er nok ancistrusen synderen. Disse gjør fra seg utrolige mengder... :s

Jeg hadde noen store ancistrus, men avføringen drev meg til vanvidd. Fant ut at for min del er det da bedre å bruke 90 sekunder på å vaske glasset innvendig og slippe all den møkka :p
bør eg kjøpe nytt power head for at situsjonen skal bli bedre?

noen som har erfaring med Juwel Pumpesett 1500 ?
Juwel 1500 vil skape mere sirkulasjon i karet ditt.
Det kan være en fordel.
Sandstørrelsen din er veldig fin, så det kan bli et problem med flyktige sandkorn i vannet.

Hvis du erstatter 600 (hvis det er den du har?) så må du være klar over at det ikke blir plass til varmekolben i filterhuset. Den må da henge utenfor.
Juwel 1500 tar mere plass i filterhuset.

Etterhvert så kan du f.eks. ha en gjeng corydoras i karet.
Disse spiser (absolutt) ikke møkk, men vil hjelpe til at ting virvles opp fra sanden og videre inn i filteret.

Det er helt naturlig at du ikke får nedbrutt avfallstoffer når du ikke har kjørt inn ditt akvarium. Dine planter har ikke fått festet seg i bunnmaterialer og starter veksten enda. Filtrert ditt er vel stort sett like reint som ei nyvasket barnerumpe og vannet er ikke klart enda utfra de bildene du har lagt ut. Tror du har forsøkt å forsere prosessene litt her.

Jeg skjønner godt at det er vanskelig å styre seg, men den tiden de naturlige prosessene tar er vanskelig å endre på.
Her er det bare en ting som hjelper, tålmodighet.

Et tips til, ikke start en ny tråd for hvert spørsmål du har. I løpe av de siste dagene har du startet 18 tråder om typiske nybegynnerspørsmål.
Saml dem heller i en tråd som du f eks kaller "en nybegynners mange spørsmål". Da er større sjanse for at de som svarer deg ser mere av helheten og ikke bare små fragmenter og at du får bedre svar.
er vel en grunn til at akkurat denne siden handler om nybegynnere, fordi ein nettopp ikkje har så stor peiling fra før, og at ein har mangen spm

ein får nye spm i løpet av hver dag som kommer, er ikkje alle spm som ligger klare i hodet med en gang en vil spørr og ein vil ha svar på det!
Det skjønner jeg godt, var slik selv også

Men det er mye enklere å svare i en tråd med mange spørsmål, så ser vi enklere sammenhengene, slik Nils skriver. Er enig med nils at er karet så nytt (ikke innkjørt?) så er det ikke rart at avføringen blir liggende slik. Bakteriene som skal bryte det ned finnes rett og slett ikke.

Er det riktig bør du nok måle nitritt daglig og være klar til å bytte vann daglig dersom (når) du får nitritt. Regner med at du har lest artikkelen om oppstart av akvarium?

Et annet tips er å søke på forumet. Mange spørsmål er besvart i mange tråder før, og dessuten lærer man mye man ikke engang visst at man lurte på når en søker og leser. Det går ikke en dag her på forumet uten at jeg søker på et eller annet Kjempefin måte å lære på!
måling osv gjør eg annenhver dag, og er klar over vannbytte ja
det er en konsekvens ein må ta dersom ein tjuvstarter med fisk,
Ingebjørg
er vel en grunn til at akkurat denne siden handler om nybegynnere, fordi ein nettopp ikkje har så stor peiling fra før, og at ein har mangen spm
Jepp, helt enig og derfor oppfordrer jeg deg til å samle alle spørsmålene som dukker opp etterhvert i en tråd.

Da blir det mer oversiktlig for deg og for de som ønsker å svare på det du spør om.

Ingebjørg
en konsekvens ein må ta dersom ein tjuvstarter med fisk,

Tror du har missforstått litt. Konsekvensen er ikke at du må må bytte vann hver dag. Du ha satt fiskene i i et akvarium der avfallsstoffene i vannet til fiske gjør at fiskene dine dør. Dette skjer fordi du introduserer dem i et miljø som er dødelig for dem.

Dermed kan du i et forsøk på å holde dem i livet skifte vann hver dag, men dette er ikke den optimale løsning. Det er mere å betrakte som et forsøk på livreddende førstehjelp. Selv om fiskene dine skulle overleve er det en stor sjanse for at de får seg en alvorlig "knekk" rent helsemessing, og er lettere mottakelig for andre sykdommer osv.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap