Hva trenger jeg av vannkvalitets testere ?

Inaktiv bruker
Hei , det er nå snart 10 år siden jeg sist hadde et akvarium og har nå bestemt
meg for å ta opp igjen min gamle hobby som uten tvil er kjekt og holde på med.(roer nervene )

Vel det jeg lurer på, jeg var i Zobutikken og kjøpte meg et nytt akvarium. Jeg spurte henne om hun kunne være så vennlig å gi meg hva jeg trengte av tester og endte opp med å gå ut med kun Tetra sin PH tester.

Må vel ha noe for å teste nitritt nivå osv?

Mvh Lennart

PH, kH og NO2 er det som brukes mest. Med gode vannbytterutiner så er det de færreste som har behov for å måle nitrat. De som ønsker mye planter bør måle dette også.
Jeg ville anbefalt nitritt-test også. Så får du målt jevnlig nå i innkjøringsperioden og sett når du kan anse denne som ferdig. Selv om tommelfingerregelen sier ca 30 dager er det jo ingen regel uten unntak Så det er kjekt å kunne følge med. Dessuten vil det være kjekt å ha testene i hus når du putter fisk i karet så du kan få sjekket at filteret takler den økte belastningen.

Ph har du så da er den grei.

Litt på sikt er det kjekt å ha nitrattest og KHtest også. Men ikke før karet er innkjørt synes jeg.

GH er såpass stabilt (med mindre du har planer om å øke denne, da bør du kjøpe test for GH også!) at å ta med vann på dyrebutikken innimellom sikkert er nok. Fordrer at du ikke har noe i karet som kan øke GH.

Bare min mening, det finnes nok delte meninger om dette.
Inaktiv bruker
Takker og bukker for et raskt svar Sitter pris på det.
Inaktiv bruker
ElinH
Jeg ville anbefalt nitritt-test også. Så får du målt jevnlig nå i innkjøringsperioden og sett når du kan anse denne som ferdig. Selv om tommelfingerregelen sier ca 30 dager er det jo ingen regel uten unntak ;-) Så det er kjekt å kunne følge med. Dessuten vil det være kjekt å ha testene i hus når du putter fisk i karet så du kan få sjekket at filteret takler den økte belastningen. Ph har du så da er den grei. Litt på sikt er det kjekt å ha nitrattest og KHtest også. Men ikke før karet er innkjørt synes jeg. GH er såpass stabilt (med mindre du har planer om å øke denne, da bør du kjøpe test for GH også!) at å ta med vann på dyrebutikken innimellom sikkert er nok. Fordrer at du ikke har noe i karet som kan øke GH. Bare min mening, det finnes nok delte meninger om dette. :-)



Takk for tipsene ElinH Og har ikke noe i vannet som øker GH verdien men har kjøpt Gh salt tilfelle det ville bli bruk for det.

Er typen som kjøper det meste bare for å ha det hvis eg en gang skulle trenge det.
Velkommen tilbake til akvariehobbyen!

Jeg synes det er veldig greit å ha en nitritt-test parat til å begynne med, så du kan følge med på utviklingen og bytte vann i tide. Vannverdiene bruker jo litt tid på å stabilisere seg.

GH-test kan være aktuelt, hvis du har fisker som krever en viss GH, som avviker fra kranvannet ditt. Da blir det lettere å tilsette riktig GH-blanding i akvarievannet.

På sikt kan det være aktuelt med en nitrat-test. Nitrat bygger seg opp i vannet over tid, og hvis det blir ubalanse i karet, kan det være greit å teste nitratinnhold, for å se om det er der "feilen" ligger. Enkelte fisker er også veldig følsomme for for mye nitrat.

Selv har jeg både Ph-test, nitritt, nitrat, ammoniakk, fosfat, GH og KH test. Egentlig ikke fordi det er tvingende nødvendig, men jeg synes det er morsomt å teste vannet og se endringer i karet over tid. Det har også gitt meg en del lærdom; jeg ser tydeligere hvilken effekt de forskjellige vannverdiene har på fiskenes ve og vel, og hvordan endringer påvirker dem. Og det gjør det selvfølgelig enklere å rette opp i eventuelle ubalanser.

Til deg som er litt nybegynner igjen, synes jeg det holder med pH og nitritt-test. Så kan du heller supplere med de andre testene etterhvert, når du får behov for det.

Råd nr to er at du innfører gode vannbytte-rutiner like godt først som sist. 30% en gang i uka er det mange som praktiserer. Med rutinemessige vannbytter, er det stor sannsynlighet for at vannverdiene er der de skal være.

Og det som er så fint, er at du alltid kan stikke innom Akvaforum, når det er noe du lurer på!

Ha en fortreffelig akvarisk kveld!
Inaktiv bruker
Tusen takk for et hyggelig og meget godt svar

jeg skal ta å kjøre ut en tur å skaffe meg en nitritt tester imorgen

Det er kanskje andre fra samme distrikt som deg her, dvs andre akvarister som har samme vannverk/vannleverandør, og som derfor vet hva slags vannverdier som kommer ut av kranene i det området. Dersom du får vite det, så vet du hva du evt trenger av videre innkjøp - når du har bestemt deg for hvilke fisk du skal ha i akvariet

Ingenting skal gjøres med vannverdiene før du vet hva slags fiskearter du skal ha, først da kan man jo begynne med å tilrettelegge for det. Fiskeartene vi holder i akvarium, kommer fra mange verdensdeler og kontinenter, fra elver, dammer, bekker og innsjøer store som hav. Så det sier seg selv at man ikke kan begynne tilretteleggingen av vannets ph, kh, evt gh, før man har bestemt fiskevalget.
Som nybegynner er det nok enklest og best å ta utgangspunkt i kranvannet, og de verdiene det har, og så velge fisk utifra det (ikke omvendt). Da slipper du å gjøre noe som helst med vannet, men kan bare bytte vann med vann direkte fra kranen uten tilpasninger. Etterhvert som du blir mer erfaren, kan du eksperimentere litt med andre arter (og flere akvarier, hehe

En veldig klok beslutning nå i startfasen, er å alltid lese om fiskeartene på FORHÅND, før du kjøper noen. Da vet du om alle fiskene du velger foretrekker de samme vannverdiene, og kan holdes sammen.
Vi har en veldig fin fiskebase (artsdatabase) her på forumet, og det som eventuelt ikke står utfyllende forklart der vil du kunne få vite ved å poste innlegg og spørre her på forumet
Inaktiv bruker
Takk Mona, det skal jeg huske på og takk for tipsene
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap