Ingebjørg`s spørre tråd

Lager meg ein spørre tråd, der eg samler alle spørsmålene eg har =)

1) Har maller (Ancistrus) men likevel er det alger på røttene mine ?
nå tar jo ikke mallene alt mulig av alger, spørs hvilke alger (om alger her) og hvis du mater mallene for mye så orker de ikke alger, så hvis du lar de sulte litt så kan det jo hende de tar alle algene.
Inaktiv bruker
Hei
Har to ancistruser selv som er et voksent par og ja, jeg har en del alger jeg også.
Selv om ancistrusen spiser alger er den ikke rene gressklipperen. Den spiser det den finner slik som forrester, planter, grønnsaker og fortabeletter og alger.
Finner den noe som smakr bedre enn alger spiser den det. Dessuten liker den også variert for.

Det skal sies at mine er svært kresne i matfatet. Agurk som mange her inne skriver at deres ancistruser spiser, det kan ancistrusene mine ligge på for å spise fortabeletter.
slik ser algen ut, usikker på om det er i det hele tatt er alge?

anicitrusen ELSKER vertfall agurken, så håper den holder seg unna plantene mine :p
ingen som kan se hva det på røttene er, om det er alger?
Jeg ser ikke noe spesielt med rota i det hele tatt? Er det det hvite/lyse du mener?
enden på rota, der er heile flata på enden blå/grønn med litt hvitt i
Ingebjørg
enden på rota, der er heile flata på enden blå/grønn med litt hvitt i


Utifra fargen ser det nesten ut som begynnende penselalger :-/
Et herk å få i akvariet, man blir aldri kvitt det. I verste fall tar de kvelertak på nesten alt som befinner seg i karet.
Det blågrønne er sikkert alger. Det hvite er sopp som kommer av at næring siver ut vil jeg anta. Rota er jo delt der, og da er det større sjanse for at det siver ut næring, og det skaper sopp. Soppen er ufarlig og går vekk etter en stund.
noen andre mente det kunne vere;

Blågrønn-alger er ikke egentlig en alge, men en slags meget gammeldags form for bakterie. Den produserer oksygen ved fotosyntese, men er samtidig giftig.
Den utryddes ved å slamsuge den vekk og så holde hyppige vannbytter til aerobe bakterier får ordentlig fotfeste.

spm er vel, hva gjør eg?
kaste rota?

har målt vannet av alle testet, men ingenting unormalt
Kjenn om det går av med fingeren lett.
det gikk vekk litt, som eg såg i vannet...men ikkje synlig vekk fra rota

sambo tror det bare er treèt
Nytt spm
kan neon tetra, guppy, sverddrage og eventuelt sommerfugl ciklide gå ilag?
hvor mangen kan eg eventuelt ha av de i 180l min?
har for øyeblikket 20 neon tetra og 2 ancisitrus
Ingebjørg
kan neon tetra, guppy, sverddrage og eventuelt sommerfugl ciklide gå ilag? hvor mangen kan eg eventuelt ha av de i 180l min? har for øyeblikket 20 neon tetra og 2 ancisitrus



Det kan selvfølgelig gå helt fint det. Men jeg vil ikke anbefale å ha guppy eller annen fisk med slør i sammen med Sommerfugl ciklider. Sommerfugl ciklider blir aggressive og teritorielle under lek og jeg har lest tidligere om folk som har hatt uhell med å ha guppy og sommerfugl ciklider i sammen.
Når det gjelder Sommerfugl ciklider så vil jeg anbefale å ha 1 hann og 1 hunn i sammen og ikke noe mer. Skal du ha flere så må de i hvertfall ha mange gjemmesteder i karet og klare indelinger av territoriet. Eventuelt 1 hann og flere hunner. Men de har lett for å bli litt utstøtt under lek.
Anbefaler også Boliviansk sommerfugl ciklide kontra den andre varianten da den skal være mer hardfør en Microgeophagus Ramirezi.
Ingebjørg
slik ser algen ut, usikker på om det er i det hele tatt er alge? anicitrusen ELSKER vertfall agurken, så håper den holder seg unna plantene mine :p



Stakkars ancistrus som må kjempe til seg agurken den veien ;- =)
Om du deler agurken på langs Ingebjørg, kommer kameraten lettere til matfatet. Lykke til videre

LOFFA
Ingebjørg
kan neon tetra, guppy, sverddrage og eventuelt sommerfugl ciklide gå ilag?......

Nei, de bør ikke gå i samme akvarium, da de har helt forskjellig krav til vannets beskaffenhet:
Sverddrager (og de fleste Guppy) trives best i hardt vann med høy pH, mens Neontetra og Sommerfuglsciklide har det best i bløtt vann med lav pH.
loffa
[QUOTE=Ingebjørg]slik ser algen ut, usikker på om det er i det hele tatt er alge? anicitrusen ELSKER vertfall agurken, så håper den holder seg unna plantene mine :p



Stakkars ancistrus som må kjempe til seg agurken den veien ;- =)
Om du deler agurken på langs Ingebjørg, kommer kameraten lettere til matfatet. Lykke til videre

LOFFA

godt poeng!
skal eg gjør i morgen!

takk for tips!
Nitritt spm
da er nitritten komt snikende- ligger på den oransje skalaen

what to do?
Inaktiv bruker
Start umiddelbart med et vannbytte på 30-50 % vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap