Grus eller sand?

Hva synes dere er best å ha, grus eller sand? Jeg kjøpte grus til mitt første akvarie men fulgte med sand da jeg kjøpte ett brukt og større. Så nå har de halve av hver...
Men kommer kanskje ann på hva slags fisk man har også det?
Det er smak og behag. Av de fiskene som har spesielle krav til bunnlaget så har jeg inntrykk av at de fleste foretrekker sand. Syns personlig sand er penest, men det er jo en høyst subjektiv mening Skal du ha coryer eller ciklider som graver så er det helt klart sand som er å anbefale i alle fall. Skal du ha fin sand så skaff deg noen sandsnegler, de roter opp i sanden som ellers kan bli veldig kompakt. Sandsnegler er en kjempefordel for plantene. Sjelden de selges i butikker, men du får dem gratis eller til 1 kr stk her på AF privat.
Ok. Takk for gode råd! Jeg synes også det virker som om sanda er lettere når man skal bytte vann/rengjøre men så klart den følger jo lett med da. Får se hva jeg gjør etterhvert men slik sandsnegle kan jeg jo titte litt etter
Snilt av deg å svare!
Er du i Oslo en gang så si fra. Jeg har drøssevis med sandsnegler så du kan få litt av meg.

Fordelen (ulempen med tanke på bunnnæring for plantene) er at det legger seg oppå sanden og derfor kan slamsuges. Holder akvariet mye renere syns nå jeg da. Lykke til med akvariet.
Å så utrolig snilt av deg!!! Sier bare tusen takk jeg
Ja må innover nå om ikke mange dagene for må ha noe mer fôr til hesten min. Men er ikke veldig kjent i Oslo da men kan jo se på kart.
Kunne du mailet meg adr og mobilnr ditt da så kan jeg ta kontakt når jeg skal innover?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap