Mange forskjellige spørsmål, noen som har svar?

1. Mange fisker har dødd i løpet av de siste månedene, og alle har de samme symptomene slik som at de mister matlysten, blir tynne, får hvit / gjennomsiktig avføring, gjemmer seg og ligger på bunnen. Noen som vet hvilken sykdom dette kan være eller om det kan være vannkvaliteten? Skal teste vannet i morgen med dråpetester så får dere en oppdatering.

2. Hvor mange cm grus er å anbefale. Har ca 5-6 cm engelsk elvegrus. Er redd for at jeg har for mye og at det kan bli nitritt hvis jeg ikke når til med slamsugingen.

3. Hva er forskjell på en pumpe og et filter?

4. Jeg må snart få tak i nye lysrør, men hvordan finner jeg ut hvilket jeg har fra før av? Kan jeg få de i flere farger? Må jeg bruke samme lysrør som jeg har nå?

5. Hvis jeg koker stein som jeg finner i fjæra, kan jeg så putte det oppi akvariet?

6. Jeg har lyst til å ha røtter i akvariet, men vet ikke hvilke jeg kan ha, hvor jeg får tak i det og hvor mye det koster. Går det eventuelt ann å finne det selv i skogen?
7. Lurte på om jeg skulle bytte til sand, men er det vanskelig å rengjøre med slamsuging osv?
Inaktiv bruker
Karinis
1. Mange fisker har dødd i løpet av de siste månedene, og alle har de samme symptomene slik som at de mister matlysten, blir tynne, får hvit / gjennomsiktig avføring, gjemmer seg og ligger på bunnen. Noen som vet hvilken sykdom dette kan være eller om det kan være vannkvaliteten? Skal teste vannet i morgen med dråpetester så får dere en oppdatering. 2. Hvor mange cm grus er å anbefale. Har ca 5-6 cm engelsk elvegrus. Er redd for at jeg har for mye og at det kan bli nitritt hvis jeg ikke når til med slamsugingen. 3. Hva er forskjell på en pumpe og et filter? 4. Jeg må snart få tak i nye lysrør, men hvordan finner jeg ut hvilket jeg har fra før av? Kan jeg få de i flere farger? Må jeg bruke samme lysrør som jeg har nå? 5. Hvis jeg koker stein som jeg finner i fjæra, kan jeg så putte det oppi akvariet? 6. Jeg har lyst til å ha røtter i akvariet, men vet ikke hvilke jeg kan ha, hvor jeg får tak i det og hvor mye det koster. Går det eventuelt ann å finne det selv i skogen?


Hvor stort akvarium har du? jo, mindre det er jo mer ustabil er vannkvaliteten. Hadde problemer med et 22 liter akvarium, pH føy opp og ned hele tiden.. Hadde et kjemperaid med fiskedød.. men husker ikke hvordan de oppførte seg. Ta vanntest hos din lokale dyrebutikk.

Pumpe og filter er jo på en måte det samme.. Det er jo som regel et filter som tar til seg planterester, avfallstoffer. men fins pumper som bare sirkulerer vannet, uten filter liksom.

Det hender det står på lysrøret hva det heter. Vi har et som det står gro lux f.eks, og det står vel hvor mange watt det er på. Det fins forkjellige lysrør etter som hva du er ute etter..god plantevekst, får frem farger i fisk osv...

Vi har mangrove røtter som vi har kjøpt i en dyrebutikk. Vi betalte 300 kr for en stoor en!'

angående grus, veit ikke helt, men vi har bare så det er et godt lag. Slik at plantene blir godt planta.. ca 5 cm?? får prøve deg frem.. bare tok oppi noe vi..

Inaktiv bruker
Karinis
7. Lurte på om jeg skulle bytte til sand, men er det vanskelig å rengjøre med slamsuging osv?


Vi har den nest fineste rådasanda.. 0,8- 1,2 mm.. det går greit å slamsuge, bare klemme litt på slangen så det ikke "går så fort"... men litt sand kommer jo mer, men er ikke merkbart..
Karinis
7. Lurte på om jeg skulle bytte til sand, men er det vanskelig å rengjøre med slamsuging osv?



Det er ikke noe problen å slamsuge hvis du har sand som substrat i akvariet ditt.. det eneste du trenger å gjøre å ha slamsugeren et par cm over sanden, så forsvinner det meste av bæsj og slike ting....

Det går fint å koke steiner å ha i akviariet, det er ingen problem

Jeg anbefaller deg å kjøpe røtter i dyrebutikken, der får du røtter som er egnet for akvariet, og de er ikke så dyre.. liten en koster ca 50 kr..
Karinis
7. Lurte på om jeg skulle bytte til sand, men er det vanskelig å rengjøre med slamsuging osv?


har biltema sand 0,1-0,7 siden det er det eneste jeg har fått tak i og det gå helt fint og slam suge,

ikke noe sand følger med uansett om jeg graver ned slamsugeren
1. Sjekk sykdomsbasen og få tatt en god vanntest også, noter ned verdiene da du sikkert vil sammenligne disse med tester du tar lenger ut på året.

2. Høres greit ut.

3. Jeg er sikkert ikke den eneste som bruker disse ordene om en annen etter hva det er som blir diskutert. Men pumpen er strengest talt rotoren (impelleren) inkludert det omliggende huset og elektronikken som driver den. Filteret er hele boksen som pumpen og filtermassen er i, altså alt i sammen. Jeg kaller som regel alt for pumpen.

4. Ta det gamle med på akvariebutikken, det kan være like greit hvis du ikke er sikker på hva det heter det du har. Utvalget i lysrør er stort sett ganske imponerende.

5. Jeg koker aldri steinene jeg finner men det er sikkert tryggest å koke de. Du kan likevel være uheldig å finne en stein som vil endre vannverdiene. Jeg hadde likevel tatt sjansen

6. Sjekk utvalget i akvariebutikk, det kan være like greit da de i naturen har en fantastisk evne til å holde seg flytende (min erfaring).
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap