Katastrofen over....?

Da var fiskedød katastrofen over. Håper jeg. FOr 3 uker siden opplevde jeg at fiskene døde i tur og orden, selv sneglene. Har byttet vann daglig og igjen sitter jeg nå med 2 Palettsiclider. De ser ut til å overleve.

Hvor lang tid bør jeg vente før jeg kan annse det som trygt å kjøpe inn ny fisk igjen? Ble litt "frelst" på disse sugemallene og tigersneglene. Har veldig lyst å kjøpe inn på nytt, men vet jo ikke når det er trygt.

Er litt redd for å introdusere nye ting til akvariet nå, da det ble så katastrofalt utfall nå sist.
man kan jo aldri være sikker da

det som er så dumt
Artemia
Da var fiskedød katastrofen over. Håper jeg. FOr 3 uker siden opplevde jeg at fiskene døde i tur og orden, selv sneglene. Har byttet vann daglig og igjen sitter jeg nå med 2 Palettsiclider. De ser ut til å overleve. Hvor lang tid bør jeg vente før jeg kan annse det som trygt å kjøpe inn ny fisk igjen? Ble litt "frelst" på disse sugemallene og tigersneglene. Har veldig lyst å kjøpe inn på nytt, men vet jo ikke når det er trygt. Er litt redd for å introdusere nye ting til akvariet nå, da det ble så katastrofalt utfall nå sist.




Om du har hatt daglige vannbytter i 3 uker vil jeg anta du er på rett kjør. Du kan begynne å kjøpe inn etter min mening, men vær forsiktig så du ikke overbelaster karret ditt. Kjøp heller få fisk flere ganger enn å kjøpe en hel drøss på en gang. Det siste går som regel galt. Ser du har lyst på maller og har div maller selv. Om jeg skal få lov å anbefale deg maller som er lette å holde, samtidig som dem er lett å få i egg/yngel på, anbefaler jeg deg ancistrus sp oppdrettsvariant. En hann og ei hue i kjønnsmoden str og ei skiferhule vil gjøre susen. Husk å sjekke vannverdier nå og da. Ønsker deg lykke til

Hilsen Leif
Takk for hjelpen. Da er det dyrebutikken neste Har et par unger som var veldig lei seg når fiskene døde, så da blir de vel glade tenker jeg:P

En annen ting jeg også lurer på.....Jeg har en slags pumpe i akvariet, og jeg lurer litt på om den trenger noe vedlikehold? Vet ikke hvilket merke det er, men det er nå et rør ved bunnen som suger inn vann og så spyles det ut igjen oppe ved vannoverflaten.
Det er vel bunnfilter noe à la dette du har antagelig. De var veldig vanlige i bruk før, men nå er det ikke så mange som har disse i karene sine lenger. De passer derimot godt i små akvarier med innbyggere som ikke liker for mye strøm i vannet, for eksempel reker og yngel.

I motsetning til andre filtre så befinner ikke bakteriene som bryter ned avfallstoffer seg inne i filtermassen, men i selve grusen. Grusen fungerer altså som filtermasse. For ikke å ødelegge balansen i karet er det derfor viktig at du behandler grusen i karet på samme måte som filtermassen i andre filtre slik at du ikke fjerner bakteriene der.

Slamsuging er nesten en nødvendighet slik at bunnen ikke går tett (vannet går ned gjennom grusen, filtreres av bakteriene der, havner under brettet og kommer opp sammen med boblene). Du må heller ikke bytte ut alt bunnmaterialet på en gang og selvfølgelig må pumpen stå og gå hele tiden.

Bunnfiltre har begrenset kapasitet så jeg ville antagelig ha valgt å enten kjøre et innvendig filter ved siden av eller byttet det ut fullstendig (om det er mulig å fjerne det da).
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap