Sjeggalger

Synes dette spørsmålet passer her..

Har kjempet en innbitt kamp mot sjeggalger en stund. En del planter har gått i søppla, og det har blitt en kostbar historie det hele. Ser at Siamesisk algespiser tar disse, men jeg har bare plass i en 120 l (ser de trenger 160) så det måtte jeg avskrive Bytter vann minst en gang i uka, bør jeg skifte oftere? Og klipper ned den algeveksten jeg ser. Finnes det noen andre fisker som krever mindre plass som kan gumle dem i seg?
Skjeggalger skulle det være
He he, har vist lagt inn visse skrivefeil i søvnmangelen min. Beklager!!!! Krymper meg, men klarer ikke å endre innlegget. Grrr....
Går fint å sette inn noen små SAE`er for å bekjempe skjeggalgene, men du bør jo kvitte deg med dem når dem blir større.

Men skal du få dem til å ta algene bør du ikke fore med så mye annet, for disse fiskene er matvrak hehe
Takk for råd!

Kan alltids rydde plass i 250 l litt etter hvert også. Men kan de skade Ancistrus yngelen min? Har en masse yngel på en halv til en cm i akvariet som er verst angrepet.
Er svært takknemlig for råd
Jeg har hatt SAE`er sammen med ancistrus yngel før, var ikke noe problem det. Disse er jo først og frems algespisere, men tar gjerne mygglarver , artemia også hehe. Men har aldrig sett dem angripe og spise yngel.
Høres veldig bra ut Var på grensen til å rive ut alle plantene og sende dem i søppla he he.

Må slenge på et siste spørsmål: Hvor mange bør en ha for at de skal trives?
Det står vel at det er stimfisk, men hvor mange menes med det?
Når jeg hadde et problem med skjeggalger så kjøpte jeg 3 små SAE`er som gikk på rundgang i 2 kar.
Du har gode erfaringer altså? Har et kar med både apistoyngel og ancistrus yngel som er fullt av penselalger, men har ikke turt skaffe meg SAE pga yngelen.
Takk for svar!
Nå maser jeg fryktelig, men jeg har funnet et problem. Jeg klarer ikke å se forskjell på siamesisk algespiser og flying fox. Jeg ser på bildene på fiskebasen og i back to nature akvarieguiden. Jeg synes de har striper som går helt til halespissen begge to. Har noe aggresive fisk å ta meg av og vil helst ikke kjøpe flere Hvordan ser dere forskjellen? (vil ikke starte en ny tråd når jeg alt har en igang om denne fisken)

Og Tom Kristiansen: Du er en knupp som orker å gi meg så mange gode råd!
Hvis du ser i fiskebasen for SAE så står det hvordan man ser forskjell på FF og SAE
Siamesisk Algeeter
Hvis du har mange planter: Kunne du tenke deg å prøve ut en metode jeg skrev om i går? Bruke klorin-bad mot alger på plantene.
I denne tråden: Tips mot rødalger.
Jeg har ikke planter som jeg kan prøve det ut på, men hadde vært greit å finne ut om det fungerer, og om plantene tar skade.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap