Filter

Jeg skal starte et juwel monolux 60 akvarie som har vært i bruk før. Men filtermateriale mangler. Hva trenger jeg av filtre? (Det er innvendig filter) Vært inne på Akvasia.no men var så mye forskjellig og ble veldig usikker.
Er det det filteret som følger med juwel karene? Altså den svarte boksen som sitter fast i hjørnet? I så fall har juwel spesialfiltere som du kan få kjøpt. Det mest vanlige er firkanter av blåfilter og filtervatt på toppen, men nå har juwel kommet med noe som heter cirax som øker filterkapasiteten veldig. Så jeg ville anbefalt å bruke cirax, kanskje en blåsvamp og filtervatt øverst. Mener å huske at det var filtervatt øverst i mitt innebygde juwelfilter i hvert fall
Har tittet litt mer inne på akvasia. Stemmer det at jeg trenger disse filtrene: Filtervatt, finfilter, grovfilter, karbonfilter og nitratfilter?
Eller har ejg glemt noe?
ElinH
Er det det filteret som følger med juwel karene? Altså den svarte boksen som sitter fast i hjørnet? I så fall har juwel spesialfiltere som du kan få kjøpt. Det mest vanlige er firkanter av blåfilter og filtervatt på toppen, men nå har juwel kommet med noe som heter cirax som øker filterkapasiteten veldig. Så jeg ville anbefalt å bruke cirax, kanskje en blåsvamp og filtervatt øverst. Mener å huske at det var filtervatt øverst i mitt innebygde juwelfilter i hvert fall :-)


Ja det er det filteret som følger med, boks som sitter fast i hjørnet. Kanskje det går å fjerne det og sette på et utvendig filter istedet?

Skal sjekke opp cirax. Takk for tipset :o)
Du trenger ikke nitratfilter (grønn svamp) og heller ikke karbonfilter (svart svamp). Dette er bare noe Juwel har funnet opp så kundene skal kjøpe flere svamper
Eller.... du kunne jo forsåvidt kjøpt med deg en svart kullsvamp, sånn til å ha i reserve i skapet, dersom du trenger å fjerne medisinrester i vannet en gang. Men ellers skal de ikke brukes i filteret. De er forresten fine til å fjerne misfarging av vannet også, f.eks. hvis man får veldig gult vann pga nye røtter e.l. Men også da skal de kun sitte inne i kort tid, kun noen dager, før kullsvampen tas ut og kastes. OBS! Viktig: kullsvamper må aldri skylles og forsøkes brukt på nytt! De skal kastes etter bruk!

Du trenger altså de blå svampene og den hvite filtervatten på toppen. Det er i de blå svampene de nyttige filterbakteriene bor, og den hvite vatten er for å finfiltrere bort partikler og bøss i vannet. Denne hvite vatten er forbruksvare, etter en tid blir den så full av rusk, slam og bøss, at da er det på tide og bytte den ut med en ny. Den gamle tas ut og kastes, og en ny, ren legges inn.
Hvor ofte dette må gjøres, avhenger nok av innredning i karet, fiskebestand, fôringsrutiner og en hel del ulike faktorer

De blå svampene skal du røre minst mulig, og de skal ikke skiftes ut.
Så da trenger jeg kun to blå svamper (fin- og grov filter) og vatt da? Og ha et kullfilter på lur.
Kanskje dumt sprørsmål, men jeg trenger ikke to fin- og to grovfiltre istedet da? For å dekke opp plassen til karbon og nitratfilter?
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap