Spørsmål om filter og bakgrunner

Har akkurat kjøpt et 190 l hjørneakvarie fra Juwel og skal sette det opp nå på nyåret. Trodde dette var ganske greit, men det dukker opp flere spørsmål enn svar.
Var innom en akvariebutikk i går og det anbefalte de på det sterkeste å bytte ut den innvendige pumpa som fulgte med akvariet med en utvendig. Er dette nødvendig eller gjør den innvendige pumpa jobben? Det koster jo tross alt noen kroner for en ny pumpe. I fall jeg bør bytte, er det noen som har anbefalinger om pumpe?
Jeg skal også ha bakgrunn i akvariet, Slimline fra BTN. I monteringsanvisningen til denne står det at den bare skal punktfestes til bakveggen, men jeg har hørt at da blir det stående vann bakom som etter en stund begynner å lukte fælt. Er dette tilfelle? Hvordan bør man i så fall montere veggen? Skal man evt. silikonere rundt slik at det blir helt tett, eller?
Juwelpumpene er dårlige, og bråker mye, det er nok derfor du ble anbefalt å bytte. Pumper fra Eheim er bra, og jeg har god erfaring med TetraTec-pumper som er et billigere alternativ.
Jeg har pumpe fra JEPO det funker fint for meg.
Har sett på TetraTec EX 700. Er denne stor nok eller bør jeg velge EX 1200? Noen som vet om TetraTec-pumpene er stillegående? Skal stå i stua.
Jeg har Tetratec ex 700 i et akvarie på 64 liter, og det står på soverommet. Jeg klarer helt fint å sove, det er ikke no særlig til støy fra den.

Jeg ville gått for ett så stort som mulig, siden produsentene har det med å legge på tallene litt når det gjelder filterkapasitet.
Noen som vet noe om stygg lukt bak bakgrunner? Erfaringer?
Nei, kan det være noe som har dødd baki der?

Når det gjelder Juwel-filter/pumpe, så syns jeg at filtrene er helt greie men som andre skriver, kanskje litt små. Pumpa er som oftest litt for svak. Vil derfor anbefale å kjøre ekstern filter/pumpe i tillegg til Juwel sitt innebygde. F.eks. Eheim 2026 eller 2028.

Andre vil sikkert anbefale deg å fjerne det innebygde systemet, men det ser ikke jeg helt det store poenget med, så lenge det funker.
Tilfeldig bekjentskap
© Graham Ramsay
Reklame for plussmedlemskap