Tips for nybegynnere

Før jul kjøpte jeg mitt første akvarium. Dvs jeg kjøpte to.
Først et brukt på 25 liter (oppdaget etter en uke at det vil bli for lite til det meste). Så et nytt på 90 liter.

Nå, noen uker etter, river jeg meg i håret. Hvorfor tenkte jeg f.eks ikke på følgende:

Hvis jeg vil ha corydoras e.l., bør jeg ha et bunnlag som passer for graving, ikke engelsk sjøsten som jeg fikk med fra butikken.

Hvor hard/bløtt vann har jeg i springvannet? Bør jeg ha stein i akvariet som bidrar til hardere vann, eller røtter mm som gjør det bløtere og surere?

Skulle selvfølgelig svømt dypt i all informasjonen som ligger på dette forumet før jeg i det hele tatt kjøpte akvariene. Men det ble ikke gjort. Rett etter investeringen i 90 literen brukte jeg i stedet halve natta på å innrede det og få det i gang så ventetiden på fisk skulle bli kortest mulig.

Nå hadde jeg en god del ren flaks og innredet 90 literen med mye stein på midten, fordi jeg syntes det var pent. Vannet i 90 literen er nå en del hardere enn i springen og det passer bra, ettersom jeg vil ha guppy og molly bl. a. Gorydoras i dette karet har jeg droppet.

Men, ettersom jeg var utålmodig og butikken mente neontetra tålte å være med på stigning i nitrat, har fem neontera bodd i det lille karet i siden før jul. Nå har det aldri vært høye nitratverdier og fiskene ser ut til å trives utmerket, men karet er jo veldig lite og over i det store har jeg ikke lyst til å flytte dem p.g.a. vannverdiene som skal passe molly/guppy.
I det lille er det bløtt vann, som de skal ha. Ren flaks igjen. Mye røtter og lite stein der.

Så nå ender jeg trolig opp med et større akvarie til, med bløtt vann, så neontetraene får mer plass, og med grus på bånn m.t.p. corydoras der. Jada, man lærer. Men billig blir det ikke

Ønsker meg derfor en iøyefallende artikkel med tittel: FØR DU STARTER!

Tror det kunne spart fisk og blivende akvarister for mye møye. Kompetansen i zoobutikkene er så ymse. Noen er flinke og har gitt meg gode råd. Andre har vært blanke som ei sursild.


Vi har flere artikler om tips for nybegynnere, spørs hva du mener med "iøyenfallende".
Og jeg tror de er ett fåtall av nybegynnere som leser her inne før de kjøper akvarie. De oppdager kanskje akvaforum etter googlesøk når problemene allerede har oppstått?

Uansett-
det er fritt fram for alle medlemmer å skrive artikler som kan sendes inn for vurdering ang publisering
gurimalle
Men, ettersom jeg var utålmodig og butikken mente neontetra tålte å være med på stigning i nitrat, har fem neontera bodd i det lille karet i siden før jul. Nå har det aldri vært høye nitratverdier og fiskene ser ut til å trives utmerket,


Vil bare påpeke at du har misforstått littegranne der
Det er ikke nitrat som stiger og er så giftig i et nystartet akvarium.
Det er nitritt.
Nitrat får man ikke før akvariet er innkjørt og filterbakteriekulturen er etablert. Disse bakteriene omdanner det giftige nitrittet til det mer ufarlige nitrat.
Litt nitrat er ok å ha i et akvarium, ettersom planter forbruker det som næring.

For å lettere huske forskjellen, lagde jeg meg en liten huske-regle da jeg var nybegynner Siden den rimer, var det lett å huske:

Nitritt er no' dritt
Nitrat er plante-mat


Heisann!
Er ganske enig.For min del har akvaristikken først tatt av etter at jeg fant Akvaforum.Det var faktisk ikke lett,men etter og fått tips fra datter og zoo-butikk,har det vært en kilde til utrolig mye lærdom.
Jeg er ydmyk overfor all denne kunnskap,men har til tider problemer overfor nye som ikke leser det de blir bedt om og lese.Det er folk som dukker opp her og nesten forventer at alt skal bli fix ferdig servert.

Vi skulle prøvd og fått til noe som "fanger" opp nybegynnere før de går "rett i baret".Noe som fungerer både til butikken sin fordel og nystarteren sin glede.

Mvh
Ja, mente nitritt
mona o
[QUOTE=gurimalle] Men, ettersom jeg var utålmodig og butikken mente neontetra tålte å være med på stigning i nitrat, har fem neontera bodd i det lille karet i siden før jul. Nå har det aldri vært høye nitratverdier og fiskene ser ut til å trives utmerket,


Vil bare påpeke at du har misforstått littegranne der
Det er ikke nitrat som stiger og er så giftig i et nystartet akvarium.
Det er nitritt.
Nitrat får man ikke før akvariet er innkjørt og filterbakteriekulturen er etablert. Disse bakteriene omdanner det giftige nitrittet til det mer ufarlige nitrat.
Litt nitrat er ok å ha i et akvarium, ettersom planter forbruker det som næring.

For å lettere huske forskjellen, lagde jeg meg en liten huske-regle da jeg var nybegynner Siden den rimer, var det lett å huske:

Nitritt er no' dritt
Nitrat er plante-mat




Ja, feilskrift. Mente nitritt - altså det jeg måler med NO2-testen til Tetra. Har ikke hatt høye nitritt-verdier. Innmari god huskeregel
Samle informasjonen på ett sted
Ewi
Heisann! Er ganske enig.For min del har akvaristikken først tatt av etter at jeg fant Akvaforum.Det var faktisk ikke lett,men etter og fått tips fra datter og zoo-butikk,har det vært en kilde til utrolig mye lærdom. Jeg er ydmyk overfor all denne kunnskap,men har til tider problemer overfor nye som ikke leser det de blir bedt om og lese.Det er folk som dukker opp her og nesten forventer at alt skal bli fix ferdig servert. Vi skulle prøvd og fått til noe som "fanger" opp nybegynnere før de går "rett i baret".Noe som fungerer både til butikken sin fordel og nystarteren sin glede. Mvh


Egentlig burde alle zoobutikker hatt en enkel sjekkliste, eller brosjyre de kunne gi til nye akvariekunder. Man kan kanskje ikke forlange at alle som jobber der har god kunnskap om alt fra fisk til marsvin.

Viktig å gjøre det så enkelt og tilgjengelig som mulig, tror jeg.

Det er masse informasjon her, men kanskje det kunne være en ide å samle det mest grunnleggende i en husk-på-dette-før-du-starter sjekkliste.
Enig i at det kan være frustererende hvis folk bare setter igang uten å søke noe som helst info. For det er faktisk vanskelig. Har holdt på i mange år både med hund og hest, men må si at fisk er for de oppegående Men det er jo også veldig interessant.
MC Darup
Vi har flere artikler om tips for nybegynnere, spørs hva du mener med "iøyenfallende". Og jeg tror de er ett fåtall av nybegynnere som leser her inne før de kjøper akvarie. De oppdager kanskje akvaforum etter googlesøk når problemene allerede har oppstått? Uansett- det er fritt fram for alle medlemmer å skrive artikler som kan sendes inn for vurdering ang publisering ;)


Kanskje jeg prøver meg på det når jeg har fått noen flere nybegynner-uker på baken. Den kjenner jo best hvor skoen tykker, som har den på
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap