Hjelp, hva gjør vi med gullfiskene vi har fått??

Vi har et ordnnært selskasakvarium på 110 l med temperatur på 24-26 grader.

Vår sønn fikk i dag en bursdagsgave fra noen "hyggelige" personer i form av verdens minste gullfiskbolle med to bobble-øyer på ca 5 cm. (Eggefasong med ryggfinne og tredelt halefinne).

Hva gjør vi med denne gaven????!
Vil dere ha fiskene og de går greit sammen med fiskene i 110 literen kan dere putte dem der.

Eller dere kan gå til dyrebutikken, forklare at dere fikk disse i gave og ikke ønsker å ha dem. Mulig dyrebutikken tar imot fiskene, men ikke forvent å få noe for dem.

I det knøttlille karet/bollen kan de ikke være i hvert fall

Burde vel kanskje forklare disse som ga bort fiskene og bollen at levende dyr ikke egner seg som gave. Å gi levende dyr i gave uten å ha sjekket med mottaker om gaven er ønsket synes jeg svært lite om
Temeperatur
Takk, men jeg trodde slike gullfisk skal ha lavere temperatur enn det selskapsakvariet har?
Ja, gullfisk er egentlig kaldtvannsfisk. Men etter det jeg har lest (har ikke erfaring med de selv) så tåler de høyere temp også. Skulle tro det går bra om tempen ligger mer på 24 grader enn på 26 grader i karet ditt.

Folk i varmere strøk har jo disse med stor suksess i dammer hele året, og jeg vil tro at tempen i de dammene kommer opp på over 24 grader store deler av året (det er jo ofte varmere enn det i skyggen mange steder!)

Men klart det beste hadde vært å fått levert dem igjen
Bunnsubstrat
Deet ser ut som at gullfisker også skal ha "finpartiklet" bunnsubstrat, mens vi i vårt akvarium har Akva-Stabil AT 202A Vega på 2-4mm. Er ikke det for grovt?

(Det har tydeligvis ikke forhindret akvariebutikken som sogte bollen, å utstyre de to "boblene" med AT 201 Uranus på 4-8 mm)
Gullfisk oppholder seg ikke på bunn (med mindre den mistrives eller er syk), så egentlig tror jeg den gir blaffen i hva slags subtrat det brukes. Det er bunnlevende fisk som corydoras, ciklider og maller som er avhengig av fin sand uten skarpe kanter.

Fisk som lever i de øvre vannlag (gullfisk, stimfisk o.l.) kunne egentlig hatt alt fra 10 mm stein til ingen stein i det hele tatt
Jeg har lest at de tar næring ved å "filtrere" munnfuller med bunnmateriale.
Det er dvergciklider som gjør det. Noe HEEEEELT annet enn gullfisker
Jeg tror faktisk jeg hadde returnert gaven til giveren, jeg. Så kunne den (idiotiske) tankeløse giveren selv stå i dyrebutikken og forklare at han har driti seg ut.

Man gir ikke levende dyr i gave uten å forsikre seg på forhånd at gaven er ønsket!

Og når man gir bort en bolle som til og med er for liten til å bruke som potetgull-bolle, da.... grrrr!

Hva ønsker giveren å si med en sånn gave egentlig? "Dyreliv er ikke noe verd`" ? "Se her gutten min, vår gave er at du skal lære deg å takle tap - for om en uke er jo fiskene døde"

Jeg hadde blitt så sint om jeg (eller barnet mitt) hadde fått en slik gave!

Ang å puutte gullfiskene i 110-literen:
Har du planter der må du regne med at disse vil bli spist. Likeså eventuelle småfisk som du har. Temperaturmessig bør det gå greit nok.
Må si at dette med at gullfisker siler sand var nytt for meg, ja. Jeg ser jo at det faktisk står finkornet substrat til disse i profilen deres, men jeg skjønner ikke helt hvorfor. Skulle tro at alle fisk som svømmer fritt i akvariet ikke bryr seg om det er 1,2 mm sand eller 4 mm småsien der. Forutsatt at den inne har sylskarpe kanter såklart, de kan jo skade seg når de plukker mat for eksempel.

Men, jeg har ikke erfaring med gullfisk så jeg skal ikke påstå noe som helst hardnakket

Enig med Liz forresten. Levende dyr er antageligvis den dårligste gaven en kan gi - med mindre mottaker er inneforstått med gaven og har takket ja - på forhånd.
Dere kan jo legge ut bollen med fisk for salg,stykkvis eller samlet.Hvis dere ikke vil ha de i selskapsakvariumet da,det er jo en mulighet.

Fisken skal ikke ha så små leveforhold,det har dere skjønt også siden innlegget ble postet her på forumet.

Det er ikke alle som vet så mye om fisk( annet en sløyet og spist),men giver her visste at mottaker var glad i denne hobbyen og en slik bolle komplett koster en del kroner på butikken.

Håper denne saken løser seg uten at noen blir lei seg

Det er riktig det, Frosken

Men uansett er det en dårlig ide å gi bort levende dyr uten at det er avklart på forhånd. Her var det jo snakk om en bursdagsgave til et barn. Da er det fullt mulig å ta kontakt med foreldrene og sjekke uten at overraskelsen blir ødelagt for barnet.

Det at noen har et akvarium betyr jo ikke at de vil ha to og det burde være logisk nok selv om man knapt vet noe om fiskepinner fra findus.

Men ja, jeg håper at dette løser seg uten at noen blir lei seg (men å forklare dette til de som ga det bort burde fortsatt være gangbart. Det er jo like mye hvordan man sier det, som hva man sier), og uten at fisken blir de skadelidende. De har i hvert fall ikke bedt om dette
Å gi levende dyr er en ting, men det er faktisk mange som ikke vet at boller er en uting, det er lett å si det er logisk når man vet det. Men man ser det hver dag så og si på tv og reklamer osv.
frosken
Dere kan jo legge ut bollen med fisk for salg,stykkvis eller samlet.Hvis dere ikke vil ha de i selskapsakvariumet da,det er jo en mulighet. Fisken skal ikke ha så små leveforhold,det har dere skjønt også siden innlegget ble postet her på forumet. Det er ikke alle som vet så mye om fisk( annet en sløyet og spist),men giver her visste at mottaker var glad i denne hobbyen og en slik bolle komplett koster en del kroner på butikken. Håper denne saken løser seg uten at noen blir lei seg



Jeg har lært at en ikke skal gi gaver en selv ikke ønsker å motta, så kanskje giveren tar det tilbake og gir noe annet som passer bedre?
Må si at dette med at gullfisker siler sand var nytt for meg, ja. Jeg ser jo at det faktisk står finkornet substrat til disse i profilen deres, men jeg skjønner ikke helt hvorfor. Skulle tro at alle fisk som svømmer fritt i akvariet ikke bryr seg om det er 1,2 mm sand eller 4 mm småsien der. Forutsatt at den inne har sylskarpe kanter såklart, de kan jo skade seg når de plukker mat for eksempel


Da jeg hadde mine inne en ukes tid i et kar med fin sand, så jeg ganske ofte at de tok en munnfull sand og brukte det nest minuttet på å spytte ut alt igjen Vet ikke om det siler det eller om de er litt tette og skal smake på alt, men har hørt at substratet enten bør være så grovt at det ikke får plass i munnen eller så fint at det ikke kan forstoppe dem hvis de svelger det, siden de har en tendens til å spise på substratet.

Mine er i dam ute, og der har tempen ligget rundt 30 i to måneder nå. Ser ikke ut til å plage dem

Når trådstarter her sier "verdens minste bolle" så assosierer jeg dette med den bollen Europris har drevet og solgt i desember. Den er på 1,2 liter om jeg husker rett. Det er virkelig ikke store hybelen for to gullfisker.

- Har giveren fått veiledning i dyrebutikken så er dyrebutikken på bærtur hvis de ikke har frarådet kjøpet.

-Giveren er uansett på bærtur- det hadde jeg også ment dersom gutten hadde fått et 300 liters akvarium med fisk. Fisk er dyr og man gir ikke bort dyr i gave uten nærmere avtale! Det er (eller burde være)barnelærdom.



Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap