Hvor mange timer lys per døgn?

Har skaffa meg timer til lysrøret. Nå lurer jeg på hvor mange timer som er ideelt for karet sin del. Har hørt 12 timer, men er det ok? Har stillt det inn på 10.00-22.00

På forhånd takk.
Georgfd
Har skaffa meg timer til lysrøret. Nå lurer jeg på hvor mange timer som er ideelt for karet sin del. Har hørt 12 timer, men er det ok? Har stillt det inn på 10.00-22.00 :) På forhånd takk.


Jeg har 10 timer i alle mine kar. (14.00 - 24.00)
har oxo 10timer i mitt kar =)
Jeg tror antall timer lys avhenger en del av hvor mye planter man har i akvariet. Det er for plantenes del man først og fremst legger så mye penger i skikkelig og riktig belysning til et akvarium

Har du såpass få planter at du kan telle dem på en hånd? Har du noe bilde av akvariet, forresten?

Du kan legge deg trygt på 10 timer lys i døgnet, mer om du har mye planter. For mye lys gir bare alger istedet.
Det sies vel mellom 10 og 12 timer.. men det er vel mest opptil hver enkelt og selvfølglig ta hensyn til hvilke planter du har. begynner du med 12 timer å får masse alge vekst så kan du sette det ned til 10..
Jeg har lyset på fra 8.30-22.00. Jeg fant nå ut av att det er for mye så jeg skal ta 11 timer.
Jeg kjører alle mine akvarier på timer fra kl.10:00 til kl.21.00. Altså 11timer.

Blir litt alger av dette på saktevoksende planter men det tar algespisere og eplesnegler seg av.
Ville sagt maks 10 timer, plantene får nok av 6-8 timer som oftest.
står på fra 10.00 - 22.00 Lite alger per dags dato.



Supert, takker!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap