Vanntest

Hei !
Kjøpte en aquavital multistick for å se hvordan det stod til i akvariet mitt. Det jeg stusser på er NO3, som det var litt utslag på. Det var ikke utslag på NO2.
Slike tester med test stripes er sjelden veldig nøyaktige, kjøp deg heller dråpetester Det kan være grunnen til ditt resultat, for noe nitrit må det være for ast det skal dannes nitrat.
Javel, det betyr da, at jeg har kjøpt en ubrukelig test. Hva heter disse dråpetesterne da? Merke ?
Det finnes flere merker. JBL og Tetra er blant de vanligste.

Tom: mener du at man må få utslag på nitritt for å få utslag på nitrat?? Den skjønte jeg ikke helt. (Selv om jeg vet at nitrat er stadium 3 i syklusen, så betyr forhåpentlig ikke det at testen gir utslag på nitritt)
Så lenge nitrit testen ( som regel gul farge på dråpetester) viser under 0,3 mg/l så er alt ok. Men noe nitrit vil det alltid være i karet. 0 nitrit fins ikke i et akvarie.
Er ikke farlig å få utslag på nitrit testen så lenge den er under det jeg skrev lenger opp.
Ja da må jeg revurdere det lille jeg vet om dette. For det finnes tester som måler langt lavere enn 0,3 (Tetra). Og de gir heller ikke utslag hos meg. Trodde det var det vi hadde bakterier i filteret for å "fikse".

Men jeg tror nok ikke at dette faktum viser at strips-testen er feil, i dette tilfellet? Forøvrig er jeg 100% enig i at dråper er det eneste som duger

Men,men... takk for info
tender
Ja da må jeg revurdere det lille jeg vet om dette. For det finnes tester som måler langt lavere enn 0,3 (Tetra). Og de gir heller ikke utslag hos meg. Trodde det var det vi hadde bakterier i filteret for å "fikse". Men,men... takk for info :)


Jo bakteriene vil jo bryte ned No2, men til enhver tid så vil det jo finnes en liten mengde av no2 i vannet som ikke har blitt brutt ned. Fins nitrit i vannet i springen din også, men i veldig små mengder.
Sant nok Tom
Men det betyr jo nødvendigvis ikke at det er noe galt med testen, (hvilkensomhelst test... dråper eller strips) når den ikke gir utslag?
Men den skal jo uansett vise den laveste på skalaen...for eks tetra sin vil jo være gul så lenge den er mindre en 0,3mg og ned mot 0, Om det ikke blir noe utslag i det hele tatt så må jo noe være galt.

Om du har JBL sin så vil jo den ikke være helt blank heller.
Jeg har Tetra og Red Sea Max. På RSM viser faktisk fargen 0 på fargekartet. Neste nivå er 0,25.

Men det er jo logisk det du sier: Noe No2 vil det vel alltids være
Det vil jo si at den nederste skalaen i prinsipp går fra 0-0,24mg/l, men at det fins nitrit i vannet er uten tvil:P

Uansett så tror jeg vi er veldig enige nå hehe
Selv om det dere snakket om virker litt avansert , får jeg vel si takk for hjepen.
Beklager. Var ikke meningen å kuppe tråden!

Nei, det er egentlig ikke så avansert. Bare kjøp en dråpetest for No2 (nitritt). Hvis denne gir utslag på nederste nivå (om det er 0 eller annet er ikke så viktig) så er alt ok
Nei, ingen tråd kuppet ! Det er bare mye å forholde seg til som ny. Egentilg trenger jeg sikkert ikke noen sånn tåpelig test for å finne ut om det står bra til i akvariet mitt! Alle fiskene sertil ål ha det fint !
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap