Hvilken alge?

Jeg har i de siste begynt å utvikle en alge som lager små runde, grønne prikker på akvarieglasset, ikke så mange foreløpig, men trenger hjelp til identifikasjon og evt. forebygging av denne type alger, har vi en algebase her?
Leste litt rundt og fant ut dette:

Grønnalger

Grønne trådalgerisse fester seg gjerne på akvarieglasset og på planter og ses som små grønne flekker eller tråder. Kan og vise seg gjennom at vannet blir grønnfarget, at algene er frittsvevende i vannmassene. Når grønnalger dukker opp, og oppleves som et problem, er det et tegn på næringsoverskudd i akvariet, et for høyt nitrat-nivå, men også kan hende for mye lys (sollys?). Vil gi seg ved å redusere lyset, noe oftere vannskifte i denne perioden og ved å plante inn flere hurtigvoksende planter som for eksempel Limnophila sessiliflora, Egeria densa og Ceratopteris cornuta. Molly, Platy, Ancistrus og Otocinclus er gode til å beite grønnalger. Litt grønnalger er likevel et tegn på et akvarium i balanse.

Håper at det siste stemmer, hvis det blir mer er det vel et tegn på et næringsoverskudd? (høyt nitrat nivå)

Eller skal jeg prøve med mindre lys?

Jeg skal uansett intensivere vannbyttene, det har jeg ikke vert så flink til....
Litt alger er det i de fleste kar. Du skriver ikke noe om dette er et kar som har vært i drift en stund eller om det er nystartet. I nystartede kar kommer det som regel alger. Dette retter seg gjerne etter hvert. Ellers fungerer alle rådene som du har lest deg frem til. I tillegg kan flyteplanter hjelpe siden de både demper belysningen og tar næring fra vannet. Det er uansett viktig med ukentlig vannbytte. Lystimer må en gjerne prøve seg litt frem med, jeg har 10 timer lystid i mine akvarier. Ellers er det jo alltid god hjelp i et akvarium å ha algespisere, otto, sae, ancistrus...
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap