Vannbytter og diskus

Er ganske ny på dette og har blitt instruert til å bytte 20% vann hver dag. Til nå har jeg tatt vann rett fra krana med vannslangen, men nå leser jeg at man bør "lufte vannet" i 24 timer.

Betyr dette rett og slett å ha det stående i en vann tank. Hvorfor er dette viktig isåfall? Antar at vannet ikke forandrer seg mye hvis man ikke tilsetter noe.

Å lufte vannet betyr at man slippe ut evnt klor og justerer temperaturen. Da bruker man kun kaldt vann, ikke lunket f eks.
Kanskje andre metaller luftes ut, men klor er det jeg husker.
Beholderen må være åpen, f eks en stor balje/ bøtte. Ikke noe hvor man skrur igjen ett lokk.

"Lufte" gav meg disse treffene i forumet, sjekk etter info der som en liten start
Driver med diskuser jeg og, og har nettopp av sluttet det massive vannbytte regime som jeg har hatt de 2 siste årene pga.fisk i vekst.
Som endelig har blitt voksende og ikke minst store.

Brukte/bruker selv vann direkte fra springen uten mellom lagring til diskusene mine og de har blitt store.
Jeg byttet minimum 30 % daglig det første året jeg hadde fisker i vekst, dette pga matet mellom 5-8 ganger daglig og uten massivt vannbytte regime så vil no3 blir veldig høyt etterhvert.
Noe som gjør at diskuser bl.a stopper å vokse/eller vokser utrolig sakte og vil aldri bli perfekte diskuser.

Når mine diskuser passerte 13-15 cm og var mellom 1-1 1/2 år gamle så gikk jeg ned på vannbyttene til 10 % daglig og gjorde det i det neste halve året.
Etter 2 år med dette systemet så har den største diskusen passert 19 cm og den minste "mobbe"offeret er 15 cm.

De siste 2 mnd så har jeg byttet max 20-30% ukentlig og det fungerer ypperlig.

Det er diskuser under vekst som krever masse innsats fra akvaristen.
Som voksen så trenger den bare stabile verdier og helst ikke no 3 over 20-25 mg/L.
Og dette greier man fint opprett holde med 20-30% vannbytter i uken.
Må jo si at jeg er glad i å mate dyrene/fiskene mine/våre og forer i over kant av hva andre sikkert ville gjordt.
Derfor bytter jeg også til tider mye vann.
Vannbytter henger helt sammen med hvor mye og ofte man forer fiskene/dyrene.
Tilfeldig bekjentskap
© Ina Dischington
Reklame for plussmedlemskap