Malawibiotop

Har drevet med akvarium fersk/salt i en årrekke.
Planlegger nå å sette opp min første biotop for Malawicichlider. eks (Mbunas,)

Hva er det dere andre bruker av bunnmateriale. Har selv lest boken "Back to Nature" Guide om Malawiciklider.

Har kjøpt inn 2-3 mm kalksand (hvit). Vil være nøye med alt av vannverdier, sirkulasjon etc., så sirkulasjonspumper, samt andre filtre er i hus.

Forestiller meg at den hvite sanden virker unaturlig, som forøvrig står skrevet i nevnte bok, men det er hva jeg har sett i div. forretninger. Nemlig hvit kalksand (faxegrus).

Kan jeg bruke nevnte kalksand alene.?
Hva er evt. et alternativ.?

Takker for svar.



Du trenger finkornet grus, Røtter, Mange gjemmesteder, En del planter og god sirkulasjoni vannet som jeg vet om nå.
Platy-fan
Du trenger finkornet grus, Røtter, Mange gjemmesteder, En del planter og god sirkulasjoni vannet som jeg vet om nå.


Er rimelig fersk inne akvarieverden, men er ikke røtter med på å senke pH verdien i vannet?

Og Mbuna er en klippe ciklide, så den er avhengig av masse gjemmeplasser og huler laget av steiner.. Er heller ikke mange plantene i Malawisjøen, da pH og KH er forholdsvis høy, og ikke plantevennlig.. Men er vist etter som jeg har forstått visse planter som kan trives. Smaken om planter i Malawi biotop, er delte...

Tror jeg ville brukt finere sand. Mange som bruker blåsesanden fra Biltema. Men er som sagt fersk i denne verdenen. Malawiene er også flittige gravere, og siler sanden gjennom gjellene, så det er vel fordel, at ikke sandkornene ikke er for store..

Er fantastisk flott og livlig fisk, så du kommer ikke til å angre på valget
Det var en del jeg glemte å skrive i stad men det er allerede skrevet av tebjune .
Les gjennom denne tråden, så får du nok svar på mye. Røtter senker Ph og egner seg derfor dårlig i et malawikar.
akvafil
Les gjennom [URLBLOCK1], så får du nok svar på mye. Røtter senker Ph og egner seg derfor dårlig i et malawikar.

Meget bra fra deg @ akvafil!! Dette med stubber og senking av PH kjenner jeg til alt om, men ventet bare på at noen skulle rette opp for feilene i første innlegg...og de kom. Leser din tråd atter en gang, og tilføyer at jeg nok går for den type grus som er beregnet for det naturlige habitat som de fisker jeg har tiltenkt å prøve som best å skape en riktig bitop for.

Har kjøpt inn salter og alt annet av tilsetningsstoffer, og er så heldig at jeg tapper ut springvann på rundt 8.5 PH.

Bruker god tid denne gangen!! ;P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap