Når ha oppi planter? hvor høyt skal pumpa og varmekolben være?

Inaktiv bruker
Kjøpte meg i dag et akvarie, 22 l. Her fulgte det med pumpe, og jeg kjøpte en varmekolbe ved siden av. Har satt opp utstyret, og lurte på om det gjør noe om hele varmekolben er under vann? Har tappet litt vann slik at den vi stiller inn gradene på er over vannoverflaten. Har også fikset slik at ledningen på pumpa er over vann, og jeg tror jeg skal la det være sånn. Det går nå hvertfall rundt nedi der. Kokte grusen, skylte akvariet grundig og tok oppi lunkent vann til karet var fullt, før jeg monterte pumpen og kolben. Så nå står det nede på rommet mitt og durer rundt, hørte jeg skulle vente en uke med å gå til anskaffelse av fisker. Har tenkt å ha fem neontetra eller noe sånt, bare smått. Har hørt at det skal være en 3cmers fisk på hver liter.

Så jeg lurer på, når kan jeg ha oppi planter?
Tenkte jeg skulle ha oppi det litt før fiskene, for at vannet skal bli mer stabilt eller noe? Har forresten tilsatt to dråper med noe sånn blå greie, ferskvannsdråper eller noe

Er veldig nybegynner, som dere sikkert skjønner. Så håper på råd om plantene!
Gratulere med akvarium. Det er som du skjønner noen småting å sette seg inn i ifra start. Men dette kommer ganske fort. Virker som du er ivrig siden du allerede har kommet inn hit.

Her er en artikkel som du helt sikker har bruk for:

Når du har lest denne så kommer du helt klart enklere i gang.
Det ligger masse artikler og lesestoff ellers her på akvaforum

For det første så gjør det ingenting å ha oppi planter. Bare pass på å ta av potta og steinullen. Ta også av blader som er visne. Spør gjerne i butikken etter hurtigvoksende planter som ikke krever enorme lysmengder. Disse vil starte å vokse raskt og er med på å sette i gang prosessen i akvariet ditt som pr i dag mangler de rette verdiene for å huse fisk.
Så ha oppi både grus / sand og planter. Sett varmekolba på 23-25 grader. Jo varmere jo fortere går det galt om du skulle fore for mye.
Sett pumpa så utblåset akkuratt bryter overflata om dette er mulig.
Så er det en evig diskusjon angående dette med å ha i fisk. "prøvefisk" eller ikke. Dette får du velge selv.
Men en god rutine i starten når man har fiskene oppi er og for meget forsiktig hver 2-3 dag. Og vannbytte hver 5 dag. ca 30% av vannet tappes ut og erstattes med vann ifra springen som er på omtrent samme temperatur som vannet i akvariet. I hvertfall ikke varmere.
Om vannet i springen din inneholder klor så bør du ha Aquasafe eller Aqutan og tilsette dette ved vannbytte sånn at fiskene dine ikke klør.

Lykke til. Og les gjerne artiklene om akvariehold og akvarieoppstart her.
Spør om du lurer på noe i forumet.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap